Autor Tema: Color management u LAB  (Pročitano 28881 puta)

0 Članovi i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #20 poslato: Novembar 12, 2015, 03:02:46 pre podne »
Stvarno se trudim da razumem ovu konstataciju "kome nije jasno, nece nikad ni biti". Ljudi nekad imaju prosto razlicite stavove.
Ajde onda do definisemo ta pravila kojih se pridrzava taj ziri i da jasno efinisemo dokle seze manipulacija obradom, pa da opletemo po svakom ko prdje tu granicu. Po meni, to seze do granice necijeg ukusa i tu granicu niko nije uspeo da nametne.
Licno nikad nisam zamenio ili dodao ijednu stvar u PS-u, ako je to nekom bitno, ali ne vidim zasto bi bilo. Niti bih upotrebio neku tehniku da bih dobio munje i gromove koji to nisu. Prosto, bas ne volim da vidim to. To je neki moj princip i sam pokusavam da odredim granicu da ne predje u foto manipulaciju.
Na prakticno pitanje sam vec dao odgovor. Zasto mora da bude megabesna slika ili ultimativni rezultat od koga ce svakom da spadne vilica? Govorim o mogucnostima jedne tehnike i prakticnoj primeni iste. Mogucnostima u smislu brzine i potencijala sta takva obrada moze da donese(pa cak i ispravljanje losih stvari uradjenih nemogucnosti scene, losom postavkom aparata, baksuznim trenutkom...). Ko ce da joj nadje primenu, naci ce. Ako nista drugo onda u laksem dobijanju krajnjeg cilja, bila to manipulacija i suva realnost.
Bilo koja tehnika, u aparatu, kompozicione tehnike, tehnike obrade mogu samo da obogate coveka da oslobodi svoju kreativnost. Nikad nisam negirao vaznost fotografskih tehnike i potencirao obradu kao kljucnu, to nikad nije bilo sporno. Sumnjam da je iko to i uradio. Sto imam utisak da ovo ponavljam deseti put...

Prakticnu primenu, cu da pokazem ovde, iako priznajem i sam da su te tehnike nove za mene. Usotalom, zato je i ova tema pokrenuta.

Laku noc.
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 03:04:30 pre podne od strane smarko »

Van mreže neo

  • Moderator
  • Veteran
  • *
  • Poruke: 2890
  • Pol: Muškarac
    • 15250692@N05
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #21 poslato: Novembar 12, 2015, 10:24:34 pre podne »
 :)

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #22 poslato: Novembar 13, 2015, 09:20:06 pre podne »
Primer kako lako odvojiti boje jednu od druge. Govorim o procesu koji traje najvise 30 sekundi.
Kao dodatni. Napominjem da samo koriscenje Lightness, A i B kanala kao dodatnih kanala dovode do mogucnosti da se naprave selekcije i maske lako, brzo i precizno. Pravljenje kopija RGB, CMYK i LAB verzije istog dokumenta i birajuci odgovoarajuci kanal, uz vrlo jednostavno dodavanje konstrasta tim kanalima daje neogranicene mogucnosti pravljenja vrlo komplikovanih maski za vrlo kratko vreme. Channel masking je tehnika poznata od kad se zna za fotoshop. Vrlo cesto tri kanala u LAB modu daju najtacnije maske za ono sto nam treba.
Namerno sam preterao sa intenzitetom da bih pokazao mogucnosti.
Za rezultat u LAB-u mi je trebalo 30 sekundi, a sa akcijama 2 klika misem. Jedan curves sa vrlo jednostavnim povlacenjem kanala u toj krivi, jedno dupliranje originalnog lejera, blending multiply (cisto da pojacam boje u taminijim delovima) i maska na taj lejer u lightness kanalu koju sam blurovao, smanjen opacity lejera. To je sve sto je uradjeno.
U RGB, zeleci da dobijem isti rezultat sam proveo 5 minuta i nisam mogao da dobijem taj intenzitet i separaciju boja na zemlji. Stavljao sam i kanal maske, ali prosto ne ide. Boje jer su popucale, ali i neutralni tonovi su vrlo brzo otisli u neke boje kakve se ne vidjaju cesto. Verovatno bi moglo, ali bi mi trebalo mnogo vise od tih 5 minuta.



 

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #23 poslato: Novembar 13, 2015, 09:24:47 pre podne »
Ovako izgleda lejer paleta. Napominjem, boje su vibrantije nego za moj ukus, verovatno ovu fotku uopste ne bih ovako obradjivao, ali mi je samo namera da pokazem potencijal koji nekom moze da bude od koristi u nekim situacijama.

To je za primer jedan sta LAB radi mnogo bolje nego RGB.


Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #24 poslato: Novembar 13, 2015, 11:40:50 pre podne »
Ovaj... ako je ovo trebala da bude ta pokazna vežba - nisam impresioniran. Čak i ako zanemarim MASKE, i druge tipove parcijalnih selekcija, blendinga i sličnih kerefeka, gde se vraćamo na onu priču šta si ti video, a šta težiš da predstaviš, realno, ne kapiram pravljenje od g***** pite. Ako je vreme bilo takvo kakvo je, dobio si boje koje si dobio - čemu nakaradno ulepšavanje? Jasno je meni da je ovo što si pokazao samo primer (i ne mislim da je drugo), samo ne razumem poentu? Dobiti po svaku cenu nerealne boje - to je ono zbog čega treba koristiti LAB umesto RGB-a?

Ljudi kupuju kolor karte, daju masne pare za profilisanje svih uređaja i tako to, da bi dobili što verniju reprodukciju već u samom nastajanju materijala i onda to trebaju da zanemare i drndaju boje ofsetovanjem tonova? Meni je to nerazumljivo. Ovo je zanimljivo za igranje i za eventualno turističke fotografije. Za one koji vole obradu od koje pođu suze na oči.

Čini mi se da si ti LAB prihvatio skroz nenamenski. Ja jesam protiv korišćenja toga, iz razloga koje sam gore naveo, ali ovo zašta vi izgleda kapirate LAB - to nije njegova namena. Zašto bih se ja bavio ofsetovanjem kolornih partija, ako sam uoči fotografisanja uradio Gretag MacBeth profilisanje? Ono - imam referentni kolorit viđen okom aparata. Zašto bih želeo da to kvarim na bilo koji način? Ok saturacija i tako to, ali ovo je nešto sasvim deseto. Postoji toliko namenskih filtera koji će uraditi bolji posao, nego što većina priučenih fotošopista može i ume (NHF, ali većina ljudi je zaista priučena). Ako fajl pukne, to znači da je u startu trebao biti lepo obrisan na kartici. Za stock silovanje još i mogu da razumem. Na stocku oduvek vlada zakon ludila i to je tako prihvaćeno od davnih dana, još od kad su primali fotke sa drljavih kompakt aparata. Međutim, za sve ostalo... ne znam šta bih ti rekao. A pogotovo ne razumem zašto bi amater želeo da se bakće s ovim, osim da - eto - pokaže da ume nešto što drugi ne umeju. Sve što ja ovde vidim je to da mi očigledno ne pričamo istim jezikom, niti diskutujemo sa istog stanovišta. Ja težim perfektnoj reprodukciji boja, dok neko drugi možda teži većoj slobodi retuširanja i korigovanja inicijalnog rezultata. Mislim, onda nije ni čudo što postoji nerazumevanje oko toga zašto je LAB problematičan (baš kao što je problematičan ProPhoto, a često i Adobe RGB, ako ne postoji svest o tome čemu on služi i kada se koristi), i zbog čega je neprihvatljivo to da se na slepo tumara po tonalnom opsegu.

Realno, uz sve benefite koje potencijalno ima, LAB je uber-alatka za uber znalce. A ovo me podseća na tipove koji za po kući kupe Fluke opremu, da bi proverili da li je babi ispravna telefonska parica. Nije bitno što u tim okvirima nema svrhu, ali deluje moćno.

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 13, 2015, 11:45:22 pre podne od strane StORM48 »

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #25 poslato: Novembar 13, 2015, 12:59:44 posle podne »
Storm, svaki tvoja recenica zahteva opsiran odgovor. Ja sam u bas dosta stvari saglasan sa tobom, da se razumemo. U nekim nisam.
Ono sto mi nije jasno, a ovo je vec drugi put da imas takav ispad, cemu komentari gde prilicno nipodastavas sagovornika? Prosto moram tako da reagujem, jer nisam za takvu diskusiju i bolje odmah da ti prenesem taj stav, nego da cutim. Mislim da to i zasluzujes, jer te jako cenim i postujem. Samo to imam problem da razumem, sve ostalo mi je potpuno razumljivo, pa cak i insistiranje da si uvek u pravu. Mislim na ovaj komentar: "A pogotovo ne razumem zašto bi amater želeo da se bakće s ovim, osim da - eto - pokaže da ume nešto što drugi ne umeju".
Ja na ovom forumu nisam pisao i davao ikakve komentare na bilo kakve diskusije niti tudje slike, pa mozda cak i dve godine, jer sam dovoljno skroman da znam gde mi je mesto i da bih nekompetentnim komentarima mogao vise da naskodim sagovoriku nego pomognem. Kao sto vidimo da se desava na forumu, previse cesto. Verovatno cu i ja napraviti neku gresku, ali mislim da sam ipak stekao neko znanje i da nekim pocetnicima mogu da pomognem.
I dalje citam tvoje tekstove i impresioniram sam tvojim znanjem, ucim mnogo od tebe na svim poljima. Iskreno sam ti zahvalan na tome i moje se impresije nisu promenile, bez ikakve zelje za patronizacijom. I dalje slusam Zorana i Boleta kao da su mi fotografski ocevi i to postovanje nece nikad nestati, makar za 10 godina postao duplo bolji fotograf od njih. Poenta... ako ljudi stvarno imaju takav utisak, da pokusavam da pokazem koliko znam nesto i da se kurcim, onda je bolje da odmah da prestanem da pisem, jer mi to nije namera. Ni najmanje. Svaki post koji napisem, mnogo razmislim o svemu, jer ne zelim da mi se obije o glavu i da neko to protumaci kao znak arogancije. Mnogo puta propustim bas iz tog razloga da napisem nesto. Ovaj forum mi je mnogo dao, zelim da pomognem ljudima i prenesem svoja iskustva i znanja, ako umem. Tema je zapoceta da bih prosirio svoje znanje. Zavrsena je pitanjem. Sto znaci da je poenta bila nauciti nesto vise, kao sto jesam od tebe u ovom slucaju, samo ne u delu koji me zanima, a to su tehnike rasa u PS-u u LAB modu.

Ti si vec prihvatio jednu stvar u toku same diskusije, a to se nekako presaltovalo na drugi front. U pocetku si dokazivao kako LAB mode ne moze da ima nikakvu primenu u fotoshopu, a zatim krenu ka tome kako specijalni efekti koje oni proizvode nisu potrebni, tj. ne vidis upotrebnu vrednost u samoj fotografiji. To su dve potpuno razlicite teme. Govorim samo o tome sta nesto moze da se uradi u jednom modu, a sta ne moze u drugom. Primenu neko moze da vidi, drugi ne mora. Ti jedno smatras fotografijom, a drugo ne i to je ok. Samo ne mozes reci da niko na ovom svetu ko se bavi fotografijom i obradom ne moze da nadje primenu, zbog te svoje logike. Da li na 500px zahtevaju da se kace rawovi i da se vidi gde je ta granica manipulacije?
Opet cu ponoviti jednu stvar koju sam vec rekao, posto mislim da je bitna. Mi ne vidimo okom kamere, nego okom koju automatski sliku procesuje mozak. Kad vidimo 2d fotografiju, sa 100% perfektnom kolornom reprodukcijom, dozivljaj ce uvek biti drugaciji nego kad tu istu scenu vidimo uzivo. Nas mozak gledajuci sliku koju gledamo "uzivo" i kalibrise je po nekoj urodjenoj ljudskoj i individualnoj mentalnoj slici. Mi gledamo sliku uzivo sa mnogo predrasuda. Kako objasnjavas da kad vidimo svetla razlicite boje, nase oko u nekim situacijama ne moze da vidi tolike drasticne razlike. Kamera ce da zabelezi sve te kolorne castove. Primer samo ulicnog osvetljenja gde uzivo sva ta svetla imaju razlicit kolorit, a nase oci sve to konsolidiju i prilicno ublazuje te razlike. U nekim situacijama kolorne nijanse cemo mnogo bolje uociti nego sto je vidi kamera. Pretpostavke su razne zasto je to tako, evolucija radi boljeg raspoznavanja predatora ili plena itd itd... ali to je tako i tesko da neko moze da tvrdi da je nase oko i oko kamere isto. Zivu sliku, ma koliko pogodio kolorit necemo dobiti.
Ja sam otvorio uopste ovu temu, upravo iz razloga koje ti navodis. Nisam mnogo ulazio u sve te tehnike, ali potencijal sam video.
Moj primer ne pokazuje dostignuca ove fotografije, nego primer gde sam pocepao dve nijanse zuto-zelene na zeleniju u crveniju, a onda preterao u tome kako bih pokazao efekat. To obican filter u RGB modu ne moze da uradi, a ako ti uspes to da uradis za 30 sekundi koliko je meni bilo potrebno, skidam kapu. Gde moze da ima primenu? Recimo... Krosnje drveca koje imaju slicnu, ali ipak malo razlicitu nijansu zuto zelene koje kamera ne raspoznaje dovoljno. Povecavajuci kontast u A i B kanalu dovodis do dramaticnog razdvajanja tih boja bez uticaja na luminocity. Ona koja je vukla malo na crveno, krenuce tamo, ona sto je vukla na zeleno, ima da krene vise u tom smeru itd... Sve to bez da dira neutralne tonove. To RGB ne moze da uradi i nikakav filter tu ne moze da pomogne, dok god se radi u RGB modu. Mozda moze slicno, mogu mozda da se dobiju i lepsi rezultati, ali isto ne moze. Mozda smo mi tu scenu doziveli tako, a ti sa tom tehnikom mozes da razdvojis te nijanse i mozda pribliznije preneses svoj dozivljaj. Zar obrada nije i prenosenje subjektivnog dozivljaja, nego moramo svi da tezimo 100% tacnoj kolornoj reprodukciji? Mislim da nemaju svi cilj da prikazu 100% tacnu reprodukciju, iz razloga koje sam naveo koji se zovu subjektivni i ljudski dozivljaj . Mnogo moze da se uradi i u RGB-u i ljudi to rade, samo sa mnogo komplikovanijim selekcijama, maskama, farbanjem i slicno. Ako tehnika dozvoljava da se uradi brze i lakse, zasto da ne? Mozda neko nadje primenu, mozda ne. Opet, stvarno ne bih ulazio u price ko bi to radio, a ko ne bi. Pricamo samo o mogucnostima i nicemu drugom.

Kazes da se slepo tumara po tonalnom opsegu. Tacno je, ali samo donekle. Slepo tumaras u LAB opsegu, koju ionako ne mozemo da vidimo, ali ne tumaras u RGB opsegu. Dok god ostanes u RGB kolornom profilu monitora, ti ces videti samo deo opsega koji te zanima. Dokaz za to je sto prilikom konverzije LAB u RGB ne postoji nikakva degradacija slike, dobijes identicnu sliku kao sto si je imao u LAB-u. Sta me briga sto bi da imamo LAB oci to sto radimo na monitoru izgledalo retardirano, kad ti sve vreme ostajes u istom opsegu koji vidis i koji te zanima. Na ostalo se ne osvrces. Dakle, ja govorim samo o tehnici koju LAB dozvoljava, a ne o kolornom prostoru i upotrebnoj vrednosti tog kolornog prostora.

Mogu da okacicu jednu fotografiju u kojoj jednostavno nisam nasao nacin da dobijem i prenesem REALNO sto sam video, doziveo. LAB mi je to omogucio. Da li sam nesto pogresno postavio, da li sam mogao da uradim nesto bolje u samoj kameri kako bih sve to izvukao u RGB-u... verovatno. Pitanje je da li treba zbog toga da obrisem sliku ili da uradim ono sto mogu da uradim kako bih preneo moj dozviljaj te scene. Ili da nosim 200kg opreme svaki put, da vodim 5 asistenata koji ce da mi pomognu da napravim idealnu situaciju kako bih dobio ono sto zelim ili cu da uradim sve sto mogu na terenu sa onim sto imam, za vreme koje imam, sto se tice samog znanja i opreme, a onda isto sve sto mogu u post produkciji kako bih dobio ono sto hocu. Fotoshop u LAB-u moze da uradi neke stvari koje u RGB-u ne moze, ni u ludilu. Da li ti vidis  primenu, da li vidis svrhu obrade fotografije u tome ili ne, zasto bi to bilo relevantno za ovu diskusiju? To je tvoj stav, ali ni ti ne sporis da je moguce da postoje tehnike koje dovode do drugacijih rezultata. To je sve sto sam i pokusao na pocetku da kazem.

Toliko od mene, a tema sto se mene tice moze i pod kljuc ;) Ne, nisam se uvredio ni najmanje, sve je u najboljem redu, samo ne vidim vise poentu :)
« Poslednja izmena: Novembar 13, 2015, 01:02:26 posle podne od strane smarko »

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #26 poslato: Novembar 13, 2015, 01:16:09 posle podne »
Već na početku tvog posta mi je jedna rečenica upala u oko pa ću, pre nego li nastavim čitanje, da se osvrnem na to:
Citat
Ono sto mi nije jasno, a ovo je vec drugi put da imas takav ispad, cemu komentari gde prilicno nipodastavas sagovornika? Prosto moram tako da reagujem, jer nisam za takvu diskusiju i bolje odmah da ti prenesem taj stav, nego da cutim. Mislim da to i zasluzujes, jer te jako cenim i postujem. Samo to imam problem da razumem, sve ostalo mi je potpuno razumljivo, pa cak i insistiranje da si uvek u pravu. Mislim na ovaj komentar: "A pogotovo ne razumem zašto bi amater želeo da se bakće s ovim, osim da - eto - pokaže da ume nešto što drugi ne umeju".
Ne znam na koju prethodnu situaciju misliš, ali ću biti slobodan da i nju obuhvatim ovim odgovorom.

Dakle, VERUJ MI NA REČ da nikakvih zadnjih namera u tome nema. Niti se rečenica odnosi na bilo koga ovde (pišem generalno o "provaljivanju" raznih stvari od strane raznih likova po netu - ti si sigurno negde naleteo na priču o LAB-u, baš kao i Serb, baš kao i Dalibor za ProPhoto itd... znači ta rečenica se ne odnosi na tebe, nego je u pitanju generalni stav u vezi ovakvih stvari, gde neko, naveden od strane nekog drugog, a bez dovoljno inputa da bi znao o čemu materija govori, posluša savet i krene da rovari po nečemu, bez jasnih ideja za šta će mu to.

Kada pišem lično, kada se obraćam nekome lično, to tako i napišem, što se može videti u svim prethodnim postovima, nezavisno od teme.

Kako god, ako si i dalje ubeđen da iza toga stoje neke zle namere, ja ti se ovom prilikom izvinjavam, pre nego što uopšte nastavimo diskusiju (ako uopšte ima smisla nastavljati je, budući da smo počeli da se ponavljamo). Što se mene tiče, to nije trebalo da zvuči NI BLIZU tako kako ti je zvučalo i iza toga stojim s obe noge.

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 13, 2015, 01:18:24 posle podne od strane StORM48 »

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #27 poslato: Novembar 13, 2015, 01:50:44 posle podne »
Naranvo da ti verujem na rec, sve je u ok :)

Izvini ako sam pogresno protumacio... moras imati i za mene razumevanja, ipak sam ukrstio koplja sa guruom (opet bez trunke sarkazma), nije to nimalo lak zadatak :)

Van mreže Zoran Rodic

  • Blogger
  • Veteran
  • *
  • Poruke: 5061
  • Pol: Muškarac
    • zrodic
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #28 poslato: Novembar 13, 2015, 01:57:24 posle podne »
Ma koliko delovalo banalno, moj grafikon sa pocetka teme je prilicno ozbiljan odgovor, kao sto si mi ti (mozda nesvesno) prilicno tacno i iskreno odgovorio.

Zorane, slazem se u neku ruku. To je fotografija, a ovo je zabava za dokone :)

Dakle, iskreno mislim da ovo nije put kojim treba da se ide... a veruj mi nisam ukacio tvoj post dibidus, a jos manje ga povezao sa fotografijama iz primera. Ovo meni jako lici na ubedjivanje kako MS WORD moze napraviti tabelu, ili Excel moze posluziti kao text editor. Naprosto, zna se sta je text editor, sta sluzi za prelom teksta... a sta je standard za pravljenje komplikovanih tabela sa obracunima.

Da bi ispravno rastumacili zasto se traga za nekim novim resenjima, mora se posegnuti u neke druge oblasti. Neko se zasiti fotografije, pa krene da luduje sa opremom... da je menja, a neko vec ima dobru opremu, pa ce eto da istrazuje nove nacine obrade. A veruj mi, resenje je tu... vec je ispred tebe. Slicno pokusaju da Linux napravis dobrim desktop resenjem (jer ti je WIN dosadio), sto on defakto nikada nece biti. On je dobar u onome sto Win nikada nece biti, ali naprosto... postoje ogranicenja.

Pravi alat, ali pogresna namena.

Sto se tice trougla, pogledaj malo vise Stormove test fotografije. Da li nekada pokusao da napravis fotografiju za koju znas da NIJE DOZVOLJENO naknadno editovanje? Zamisli da moras skucati 10-15 fotki u galeriju, koje nisu stresne, spaljene, ne cure... a tu onda nema mesta za spaljen lancic kod cige (znam... karikirao si... ali primera radi). Takva fotografija ne zahteva 10 lejera, krive... i sta i ja znam... a jos manje potragu za nekim novim izletima u LAB ili gde vec.

Pocni da razmisljas na taj nacin, i videces koliko ce ti PS trebati sve manje u zivotu. A ti bar nemas razloga da ga cimas toliko, imas odlicnu opremu... i sto je najbitnije, putujes prilicno dosta.

PS
Zamisli da radis sa filmom. To sto uslikas, i kako uslikas... to ti je.
« Poslednja izmena: Novembar 13, 2015, 02:02:22 posle podne od strane Zoran Rodic »
''Ne moze da svane pre zore''

Van mreže Serb

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 2444
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #29 poslato: Novembar 13, 2015, 02:36:31 posle podne »
Ja iskreno mislim da je put kojim  treba da se ide ako se vec obradjuje fotka onaj put koji ti daje bolje rezultate i to na brzi nacin, a to ova tehnika bas i radi. Sa druge strane svi koristite razne presete, pa cak i presete u aparatu i tu ne vidite nista lose. Korisitie i razne plug-inove (nik viveza, nik color i slicno) i opet ne vidite nikakav problem. A pritom koriscenje svih tih pluginova i preseta ako se na pogresan nacin korisiti dovodi do ozbljne degradacije fotografije, kao uostalom svaka obrada koja se ne koristi kako valja. I kad se pomene neka nova tehnika (nova na ovom forumu) onda je to neko brljanje, cudjenje , a niko da je proba procita nesto o tome ,ali ipak vec unapred je odbacena ...Upravu si zoki resenje je ispred tebe u PS koji daje milion nacina da se jedna stvar uradi, samo treba izabrati pravi nacin (ja licno uvek trazim onaj koji je najmanje destruktivan kao i kod obrade lica tako i kad su boje upitanju).

Isto kao i Storm mesas zabe i babe , ni Marko ni ja nismo uopste pricali i govorili da ova tehnika sluzi za spasavanje lose odradjenih fotki receno je hiljadu puta do sad da fotografija pre svega mora da izadje dobro iz aparata (valjda smo to ustanovili odavno). Ovde se uopste ne pise o tome vec o potencijalu ove tehnike. Zasta ce je ko korisiti i kad to je skroz nebitno za ovu pricu posto ne pricamo o tome, tu vec ulazimo u sam rad pojedinaca , njihovih ambicija, ukusa , nacina rada  kad rec o obrad.Ja ne vidim razlog zasto ne bi koristio ovu tehniku koja manje moze da nasteti samom fajlu nego neku drugu.

Ja sam radio fotografisanje gde je trazeno da se dobije proizvod u tacnoj reprodukciji boja. Naravno isla je color karta, siva karta itd...Ali opet kakve to veze sa ovom tehnikom, to je zadatak koji sam imao i onda cu raditi tako kako mi je placeno ...Sto bi takva situacija odgurnula od neke PS tehnike, opet ne kapiram tu analogiju.

Ovo nije bas nova stvar i izmisljanje tope vode , ova tehnika nije izmisljena juce rade ljudi ovo vec dugo. I jos jedna stvar prophot i ovo uopste nije isto i ne treba se praviti analogija, posto je marko vec objasnio:Kazes da se slepo tumara po tonalnom opsegu. Tacno je, ali samo donekle. Slepo tumaras u LAB opsegu, koju ionako ne mozemo da vidimo, ali ne tumaras u RGB opsegu. Dok god ostanes u RGB kolornom profilu monitora, ti ces videti samo deo opsega koji te zanima. Dokaz za to je sto prilikom konverzije LAB u RGB ne postoji nikakva degradacija slike, dobijes identicnu sliku kao sto si je imao u LAB-u. Sta me briga sto bi da imamo LAB oci to sto radimo na monitoru izgledalo retardirano, kad ti sve vreme ostajes u istom opsegu koji vidis i koji te zanima. Na ostalo se ne osvrces. Dakle, ja govorim samo o tehnici koju LAB dozvoljava, a ne o kolornom prostoru i upotrebnoj vrednosti tog kolornog prostora.


Van mreže dalibort82

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 4416
  • Pol: Muškarac
  • Dalibor Tomić
    • dalibort82
    • Pogledaj profil
Color management u LAB
« Odgovor #30 poslato: Novembar 13, 2015, 02:39:08 posle podne »
Podrska za Serba i Smarka :) mada smarko ono sto ti zelis moze mnogo lakse da se postigne sa leyerima
“I don't trust words. I trust pictures.” ― Gilles Peress

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #31 poslato: Novembar 13, 2015, 02:45:10 posle podne »
Zorane, hvala na komentaru :)

Potpuno razumem logiku i saglasan sam opet u mnogo stvari, ali ne do kraja.

Dakle, saglasan sam da se fotografija pravi u aparatu i da je poslednje o cemu fotograf treba da razmislja je obrada i oslanja se na nju previse. Da li mi verujes da postoje fotografije koje ne pipnem u PS-u? Otvorim ih, pogledam i zatvorim. Tad sam najzadovoljniji i voleo bih kad bi uvek moglo tako. Ali ne moze. Ne moze ni kod tebe, siguran sam. Saglasan sam da je fotografska tehnika, ucenje i vezbanje fotografskog oka nesto sto se uci ceo zivot i ono sto cini fotografiju. Talenat i razvijanje talenta je primarna stvar i ne sporim to, niti sam ikad sporio.
Veci deo tvog teksta je o tome i tu ne bih nista dodao ni oduzeo. Zato i kratak komentar na to.

Ono sto mi nije jasno, kako si mene pronasao u toj prici, da izmisljam toplu vodu i da bih zanemario primarnu stvar naustrb ovog? Moj komentar da je ovo zabava za dokone je bio polu-saljive prirode. Saljiv u delu da sam svakako saglasan da je to ne sekundarna, nego tercijalna stvar i da je bolje svi da uzmemo aparat u ruke, a ozbiljan u tome sto sam ubedjen u tacnog onoga sto pisem. Mozda gresim... ziv covek. Ali sam ubedjen. Svi smo mi dokoni u neku ruku. Kako moze da se objasni onda toliko razglabanje o opremi na primer? Da li to cini fotografiju pa smo toliko zaludjeni da saznamo sve detalje pojedinog hardvera i ponekad da se posvadjamo oko hardvera? To je manja dokonost nego ova prica oko obrade? To se po meni zove entuzijazam. 
Da, ipak ogromnu zelju za ucenjem, moze da se kaze nezasitu. Zato su mi interesantna vasa razglabanja o opremi, MNOGO, MNOGO uzivam u Stormovim tekstovima (sa tehnicke strane, a mislim i da je izuzetno elokventan i da bi u tekstovima uzivao neko koga to uopste ne zanima), obradujem se kao malo dete na pomisao da cu kupiti neki delic opreme (recimo dobio sam torbu za rodjendan, srecan kao malo dete), a najvise od svega toga volim da posetim teme na forumu i razgledam fotografije, pratim razvoj fotografa ovde i zajedno sa njima se radujem kad vidim napredak i lepe fotografije. U slobodno vreme, citam, gledam i ucim na svim poljima gde me drma taj entuzijazam. Nije prolazan, znam to.
Da je ovo koriscenje Word za tabele i Excela za nesto drugo apsolutno nisam saglasan. Da, LAB mode ne moze da donese nesto sto RGB mode moze, ali isto tako vazi i obrnuto. Sve sam vise ubedjen da niste probali te tehnike, pa ne razumete u potpunosti o cemu pricam. Komentar na konstataciju da mi treba 20 lejera i 10 komplikovanih maski. Ja upravo govorim suprotno, u nekim situacijama moze da uprosti rad. Da li pridajem tome vaznu vecu nego sto izgleda? Veruj mi da ne. Sto ja ili neko drugi lupa glavu oko toga...? pa, dokonost ili entuzijazam, kako god ga nazvali.
Nisam nikad napravio fotografiju gde nije dozvoljeno editovanje. Ali, naucio sam toliko da losu fotografiju nikad neces napraviti dobru u obradi. Odavno sam dosao do tog saznanja. Zato ne zanemarujem fotografske tehnike, niti ih smatram manje vaznim. Slusao sam vas dobre ljude koji ste mi to pricali, slusao vas i na kraju se uverio mnogo puta u to isto. Kad izadjem da fotografisem, dam 100% od sebe i iskoristim sve sto imam i znam da bih uradio najbolju mogucu fotografiju. Novim dosta opreme svuda gde idem, sve sa stativom, obilazim mesta gde normalni ljudi ne idu, jer je previse tesko , daleko, naporno, komplikovano... Biram te lokacije koje su intereantne sa fotografskog aspekta. Nakon svega toga, tesko da neko moze da mi kaze kako nalazim precice i kako sam skrenuo na pogresnu raskrnicu. Cipele, secam se dobro tog saveta iskusnijih. Mogao bih da ti ponovim bar 3 saveta koja si mi ti licno dao i koja si verovatno zaboravio, a koja su mi ostala kao mantra u glavi.
Ali da, razmisljam i o obradi u trenutku kad fotografisem, jer neke stvari ne mozes da uradis u samom aparatu. Mozda postoji neka magija, i ako postoji, prvi bih potrcao da ih naucim. Valjda su ljudi u Nikonu i Canonu zato izmislili braketing? Ili ideju koju je neko smislio kako sa 24mm da uhvatis kadar koji ne staje u 24mm. Ne vidim kako je to moguce uraditi bez PS-a.
Onog trenutka kad me obrada izvuce u nekim situacijama gde se moglo resiti kamerom, to se jako zestoko ureze u mozak i sledeci put tu gresku ne pravim i PS za taj deo mi ne treba. Eto, toliko o meni i mom procesu ucenja.

Ako cemo da potpuno obesmislimo potrebu obrade, onda treba to i definisati. Stvarno ne bih zeleo da neko pomisli kako sam pobrkao prioritete ovde.

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #32 poslato: Novembar 13, 2015, 02:57:31 posle podne »
Podrska za Serba i Smarka :) mada smarko ono sto ti zelis moze mnogo lakse da se postigne sa leyerima
Dalibore, voleo bih da mi pokazes kako mozes to da uradis. Ako ukljucuje cetkicu, veruj mi da ne moze ;)

Van mreže dalibort82

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 4416
  • Pol: Muškarac
  • Dalibor Tomić
    • dalibort82
    • Pogledaj profil
Color management u LAB
« Odgovor #33 poslato: Novembar 13, 2015, 03:23:18 posle podne »
Koliko sam shvatio ti bi da naglasis odredjene boje, ja to obicno izaberem boju solid color prevacim layer na soft light i farbam i podesavam opacity po potrebi. Sto suptilnije to jaci efekat,
“I don't trust words. I trust pictures.” ― Gilles Peress

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #34 poslato: Novembar 13, 2015, 03:41:56 posle podne »
Ne mislim na to. Govorim o situacijama gde je kadar prilicno jednobojan, a ti bi da mu das malo zivosti i naglasis neke delove prostom separacijom slicnih nijansi. Ne moze to da uradi ni ta tehnika, ni hue saturation ili curves layer gde biras i suzavas spektar kako bi pogodio tacno ono sto hoces, a ni prosto farbanje i pijacavanje boja, jer efekat nije isti.
Tehnika se zove "man from mars", probaj da je nadjes na netu. Naravno, to je samo jedna stvar za koju neko moze (mozda!) upotrebnu vrednost.

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #35 poslato: Novembar 13, 2015, 03:44:14 posle podne »
Napomena, postoje razlicite vrste te tehnike i ne izvodi ih svako na isti nacin. Neke daju bolji rezultat, neke malo losiji.

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #36 poslato: Novembar 13, 2015, 03:54:34 posle podne »
Ovo je primer fotke gde sam upotrebio LAB i gde nije bilo nikakve sanse da izvucem ono sto sam hteo u RGB-u. Scena je bila, bar kako sam je doziveo, slicna ovoj. To je bio trenutak, video sam fotografa kako se penje na stenu, okinuo fotku itd... Da sam ga pitao da mi pozira 15 minuta, verovatno bih namestio sve kako treba i da bih mogao da izvucem mnogo vise nekim ludackim blendigom ili sta ti ja znam. Sanse nijj bilo da dobijem taj raspon boja izmedju sunca i plavog neba. Mozda i postoji nacin, ali kad god sam pokusao da dobijem vibrantije boje, boje su popucale i highlighti u nekim rgb kanali su pregoreli. Jos jednom napominjem, zalazak je stvarno bio fantastican i nisam isao na preterivanje, tako sam ga doziveo. Cak i da jesam, u LAB-u sam uspeo da je dovedem dovde, u RGB-u nisam. To je jedina fotka do sad gde sam upotrebio LAB iz suste potrebe. Neke druge fotografije sam upotrebljavao u svojstvu eksperimenata. Ovde sam bas imao potrebu da uradim to sto sam uradio. Da nisam, ili bi isla delete ili bih je ostavio tako bledu i ispranu. Da li je greh sto sam isao u LAB?

Van mreže oldtimer

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 3050
  • Pol: Muškarac
  • Oldtimer
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #37 poslato: Novembar 13, 2015, 05:16:48 posle podne »
svi Neko je nekada davno rekao da slika govgori više od hiljadu reči. Tu ne verujem da iko može išta da doda. Ja zato mislim da je najbolje da učesnici diskusije (SMARKO to već lepo radi i meni se njegova poslednja fotografija u ovoj temi jako dopada) okače direktne primere, tako da i mi koji nismo teoretičari, svojim očima vidimo kako obrada treba da izgleda u praksi, izvučemo zaključke i tako počnemo nešto da koristimo ili ne. Forum je, inter alia za to ko stovren. Ovako... diskusija radi diskusije... pa možda i nema smisla. Ipak, nešto ne razumem u Stormovoj priči, koju ako ekstrapolišemo do kraja, ispadne da ne treba ništa korigovati, već je fotografija to što izadje iz aparata i za to je to. Ja sam PS uvek mislio (ali možda i drugi softveri o kojima učene kolege govore) da služe da koriguju nesavršenpsti senzora, sočiva, aparata i šta ja znam šta sve ne, e da bi se tako  taj dvodimenzionalni svet zvani fotografija približi onom što je u stvarnom trodimenzionalnom svetu. Nekada, u moje vreme, to se radilo u tzv "mračnim komorama" sa tamno crvenim svetlom, danas je to...pa eto softwer. Smarko je ponudio dobronamerno svoje iskustvo sa jednim software-om, koji se zove LAN (hvala mu na tome, vrlo kolegijalno, voleo bih lično da znam da koristim taj Lan)  i o kojem lično ne znam ništa, i to je sve. Ovo je moje lično vidjenje, koje završavam kako sam i počeo - okačite fotografije i recite kako ste do njih došli. Radi nas ostalih.

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #38 poslato: Novembar 13, 2015, 07:50:57 posle podne »
Ja iskreno mislim da je put kojim  treba da se ide ako se vec obradjuje fotka onaj put koji ti daje bolje rezultate i to na brzi nacin, a to ova tehnika bas i radi. Sa druge strane svi koristite razne presete, pa cak i presete u aparatu i tu ne vidite nista lose. Korisitie i razne plug-inove (nik viveza, nik color i slicno) i opet ne vidite nikakav problem. A pritom koriscenje svih tih pluginova i preseta ako se na pogresan nacin korisiti dovodi do ozbljne degradacije fotografije, kao uostalom svaka obrada koja se ne koristi kako valja. I kad se pomene neka nova tehnika (nova na ovom forumu) onda je to neko brljanje, cudjenje , a niko da je proba procita nesto o tome ,ali ipak vec unapred je odbacena ...Upravu si zoki resenje je ispred tebe u PS koji daje milion nacina da se jedna stvar uradi, samo treba izabrati pravi nacin (ja licno uvek trazim onaj koji je najmanje destruktivan kao i kod obrade lica tako i kad su boje upitanju).
Serb, ovo što si napisao predstavlja u najmanju ruku odraz čitanja samo sopstvenih postova. AKo bih sad napisao kada sam ja imao susret sa LAB prostorom prvi put (mada sam to nagovestio u nekom od prvih postova), ispalo bi da se kurčim. Mnogi ovde nisu ni znali šta je to Photoshop, bez ljutnje. Meni je bezveze da uopšte potežemo priču ko je šta probao. S obzirom da sam dobro upoznat sa tim šta LAB predstavlja, javio sam se da iznesem svoje mišljenje. Da ne znam, ne bih se javljao. Kao što se u mnogim temama ne javljam. Niti imam vremena, niti volje da raspravljam o nečemu o čemu nemam dovoljno znanja.

Citat
Isto kao i Storm mesas zabe i babe , ni Marko ni ja nismo uopste pricali i govorili da ova tehnika sluzi za spasavanje lose odradjenih fotki receno je hiljadu puta do sad da fotografija pre svega mora da izadje dobro iz aparata (valjda smo to ustanovili odavno).
Nisam siguran da li se tumačenje NENAPISANOG može svrstavati u "babe i žabe", ali ja sam se osvrnuo na ono što je ovde DOSLOVNO napisano. A ti si doslovno pomenuo pregorele delove i za to, izvini, moraš da se potrudiš malo više oko FOTOGRAFSKIH tehnika kojima barataš. Pomenuo si to sam, ja sam to naveo. Ništa iz zle namere.

Citat
Ali opet kakve to veze sa ovom tehnikom, to je zadatak koji sam imao i onda cu raditi tako kako mi je placeno ...Sto bi takva situacija odgurnula od neke PS tehnike, opet ne kapiram tu analogiju.
Pa ne znam... ja kada sam tragao za novim tehnikama, onda kada sam se prvi put susreo sa obradom (a to je bilo još u doba kada PS nije postojao - koristio se ZSoft PhotoFinish), gledao sam da ovladam onim procesima koji su primenjivi na što širi dijapazon situacija. Ja sam upravo gore naveo jedan scenario, gde ako želiš realnu reprodukciju boja, poslednje što smeš da radiš, je upravo ono što je ovde apostrofirano kao neki big-deal rada kroz LAB. I na sve to, rezultujući fajl strpate u JPEG. Ako želiš da nešto očuvaš i održiš na visokom nivou, onda se JPEG u startu zaboravlja. Koriste se nedestruktivni formati. Sad, baš kao i pre 20 godina.

Da je odma' napomenuto da je u pitanju "šaranje" bojama po sopstvenom nahođenju i bez očiglednog cilja, verovatno se ne bih ni javljao.


@oldtimer
Ne bih rekao da to ispada. Ko je pažljivije čitao, mogao je da shvati šta sam hteo da kažem.

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 13, 2015, 07:53:57 posle podne od strane StORM48 »

Van mreže Serb

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 2444
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #39 poslato: Novembar 13, 2015, 08:25:32 posle podne »
To nije bilo napisano tebi , pa upravo dolazim do zakljucka da ti citas kako ti odgovara ne ja i ne pratis postve .Post iznad je glasio: Dakle, iskreno mislim da ovo nije put kojim treba da se ide ..Tako da je ovo odgovor na Zokijev post ne na tvoj.Jbg moja greska sledeci put cu naznaciti (citrao bi ali nesto mi citat ne radi)  iako je odgovor jedan post ispod pa sam predpostavio da cete skapirati da je odgovor na to. A i kontekst mi je bio slican kao i Zokijevo pisanje.

Sto se tice ko je sta probao , nije ni bitno niti sam pominjao niti me preterano zanima, ali sam si rekao da nikad nisi probao to niti si mnogo guglao , a u startu si to naveo kao smejuriju i da dajes komentar sta sve necu procitati. To je slicno kao da ti napises taj i taj objektiv je bolji od ovog drugog, a ja dodjem i napisem , sta sve necu procitati a nikad u zivotu nisam probao taj drugi objektiv.Mislim niti me zanima niti hocu da uticem na odluku kako ce ko da koristi PS, neko ce moje neke nacine da smatra ok neko  ne, ali ono sto sam probao sta sam citao gledao tutorijale itd mislim da je uredu da prenesem, pa posle neka svako proba i nadje nacin i tehniku koja njemu najvise odgovara.

Opet ili ranije nisi shvatio moje pisanje  ili citas parcijalno, mada moguce i da nisam bas mnogo dobar pisac...Mesanje baba i zaba se odnosi da ti gledas kroz prizmu stampe i upotrebu LAB-a za te svrhe a ovde se govori kroz prizmu post produkcije ( ono vece je marko napomenuo tu bitnu razliku u pogledu na  na ovo pitanje)  a da se ne ponavljam mare i ja smo i pisali oko tog RGB prostora , to smo valjda ustanovili. Kao sto sam napisao a mislio sam da i to nije sporno, ali ajde da ponovim kad vec pominjes, kao jedan primer sta LAB moze , a sta rgb ne moze sam dao, primer sa zlatom, a i ovoj temi i hiljadu tema pre toga sam rekao da je najbitnije da se dobro prvo uradi u foto aparatu ( hiljaditi put da ponovim) i to sam naveo kao banalan primer, ne znam sto si se toga uhvatio kad i ono vece sam to pojasnio i slazem se da je najbitnije sta izadje iz aprata.


U ostalom da li ces ti koristiti ovu tehniku to je tvoj izbor i pravo , kao sto je moj izbor da li cu je ja koristiti. Nikad nisam tvrdio da je ovo jedini nacin za obradu  , ali tvrdim da je ova tehnika puna potencijala i da nije u kategoriji sta sve necu procitati :) Svako ko nije cuo za ovu tehniku na nasem forumu , sad je bar cuo i moze da je proba pa ce sam zakljuciti da li je to dobro ili lose. I mislim da je ova tema dobra za sve clanove i da je bolje da je ima nego da je nema :)