Autor Tema: Color management u LAB  (Pročitano 28854 puta)

0 Članovi i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #40 poslato: Novembar 13, 2015, 08:37:48 posle podne »
OK, razjasnili smo dosta toga, pa još samo ovo:
Citat
...ali sam si rekao da nikad nisi probao to niti si mnogo guglao , a u startu si to naveo kao smejuriju i da dajes komentar sta sve necu procitati.
To je bio moj odgovor smarku koji je naveo da "guglanjem nije ništa posebno uspeo da nađe". Ja sam se nadovezao na to i rekao tačno ovo (citiram): "Nisam se zabavljao guglanjem na temu upotrebe LAB-a u PS-u". Znači - nisam gugao na tu temu, a ne nisam probao. Jesam probao i ne samo probao nego koristio, samo ne u istu svrhu i, znajući koliko je to preobimna i konfuzna oblast, odbacio to kao bilo šta za ozbiljnu upotrebu.

I nakon svega pročitanog, vidim da nismo mnogo odmakli u poimanju ozbiljnosti, jer kako si i sam rekao, kada radiš neke "color-critical" poslove, radiš konvencionalno. Pa zato mislim da ne bi bilo loše da se to stanovište naglasi, da neko ne skapira da se "instant" i "verno" može umešati u jednu tehniku bez mnogo truda.

Toliko od mene.

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 13, 2015, 08:39:54 posle podne od strane StORM48 »

Van mreže Serb

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 2444
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #41 poslato: Novembar 13, 2015, 08:54:50 posle podne »
Pa opet nesto sto se groz diskusiju moglo zakljuciti  da pricam da nisi koristio u post produkciji  za svrhu o kojoj marko i ja pisemo odbacio je zbog tvog ranijeg iskustva sa stampom sto je razlicito .To je naglaseno nekoliko puta i naglaseno je za RGB i da ostajes u tom kolornom profilu.Marko je to jasno objasnio.

Kad se rade poslovi po zadatku dobijes jasna upustva a posebno kad se fotografise prozivod koristis sve sto imas od pomagala (color karta , sivu akrtu itd..) da dobijes te verne boje ...Mislim da je neozbljno govoriti o promeni boja ako pricamo o produkt fotografiji i to po zadatku.Ali to se ovde nije ni spomnjalo nego kao jedan dobra tehnika koju treba probati. A druga stavar ako mi klijent da zadatak da mu dam napucano nebo zalazak sunca da peku oci, koristicu ovu tehniku.

Da je instant tehnika i da je tehnika bez mnogo truda u ovoj temi ja nisam procitao (mozda mi je promaklo) ili negde napisao, ne znam odakle izvuce ovo.

Toliko i od mene , ko hoce neka proba tehniku ko nece ne mora :)

Van mreže dalibort82

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 4416
  • Pol: Muškarac
  • Dalibor Tomić
    • dalibort82
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #42 poslato: Novembar 13, 2015, 08:59:40 posle podne »
Pa to i ja pricam celo vreme jedno je koristiti colorni profil za obradu a drugo za stampu, web ili za pregled fotografija
“I don't trust words. I trust pictures.” ― Gilles Peress

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #43 poslato: Novembar 13, 2015, 09:47:18 posle podne »
Dalibore, na stranu rasprava, ali čini mi se da ti nisi baš sasvim pohvatao o čemu se ovde radi. LAB NIJE kolorni profil.

To o čemu smo ranije ti i ja diskutovali nije čak ni drugi kolosek, to je poređenje sendviča i drveta. Niti je svrha ista, niti je rezultat. Ovde se radi o MODU rada. LAB možeš da koristiš sa bilo kojim ICC profilom.

Priča o štampi i LAB-u je nešto sasvim deseto u odnosu na priču obrade u kolornom profilu. Korišćeni kolorni profil je bitan i za štampu i bez štampe, svejedno. Tvoja problematika je drugačija, ali toliko mnogo da je skoro nemoguće pronaći paralelu.

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 13, 2015, 09:49:15 posle podne od strane StORM48 »

Van mreže dalibort82

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 4416
  • Pol: Muškarac
  • Dalibor Tomić
    • dalibort82
    • Pogledaj profil
Color management u LAB
« Odgovor #44 poslato: Novembar 13, 2015, 09:57:18 posle podne »
Znam o cemu ste pisali vrlo dobro ali stalno se ponavljate. Cenim svacije misljenje.
“I don't trust words. I trust pictures.” ― Gilles Peress

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #45 poslato: Novembar 13, 2015, 10:02:54 posle podne »
Pa ok... pardon... nekako sam skontao da si povezao ta dva.

A da se ponavljamo, istina je. :D

Pozdrav

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #46 poslato: Novembar 13, 2015, 10:27:30 posle podne »
Zao mi je sto sam doneo toliko zbrke.

Posto niko nije prokomentarisao fotku koju sam okacio, gde sam se mucio sigurno 10 minuta u rgb-u da izvucem boje koje sam hteo, a uspeo u LAB-u za 3 sekunde, okacicu jos par beskorisnih primera, cisto da se vidi sta moze u LAB-u, a sta ne moze. Iako nije prokomentarisano, neka to bude primer jedan. Ko mi ne vereuje da nisam mogao u RGB-u da izvucem tu plavu i narandzastu, ne mogu mu pomoci. 

Drugi primer pokazuje kako je moguce alterovati boje bez ikakve bojazni da ce nesto popucati. Kad se uz to dovede channel masking (da ponovim jos jednom, RGB + LAB + CMYK daju ogroban broj zasebnih kanala i mogucnost da se naprave jako komplikovane maske bez pen tool-a, zeznutih selekcija itd), dobijaju se fantasticni i brzi rezultati i u nekim situacijama nesto sto radom iskljucivo u RGB-u moze samo da se sanja. Fotoshop dozvoljava sve moguce kombinacije i putovanja izmedju svih tih kanala, razlictih fajlova, modova i lejera. Zao mi je sto su ovo vecini spanska sela i zvuci komplikovano, ali u principu je vrlo jednostavno, ako neko zeli da nauci. To ipak spada u advanced fotoshop tehnike.
Gde bih mu nasao primenu...? Recimo, BMW posalje jedan auto za fotkanje, a onda zatrazi od vas da uradite taj isti auto u 20 razlitih nijansi boja. U RGB bi mecku porodili dok se to ne bi uradilo, a nisam ni siguran da uopste moze da se uradi i dobije isti kvalitet, jer RGB ne dozvoljava takvu manipulaciju bojama. Da li ce mi BMW poslati auto na fotkanje? Meni sigurno ne, ali neko nekad mozda nadje primenu u tome. Mozda ne mora BMW, ali u produkt fotografiji koji neko radi za klijenta ovo moze da bude od velike vrednosti. LAB dozvoljava sve moguce gimnastike sa bojama, RGB ne.
Prva originalna fotka, druga inverzija LAB mode (moze bilo koja nijansa da se dobije, ovo je bio jedan klik na tastaturi, nabrze mi je bilo da uradim ovu zelenu), a ispod toga isti pokusaj u RGB-u i sa menjanjem hue-a fokusiran samo na crvene tonove i dodatni korak u RGB-u, prebacivanje u color blend mode, jer on to zahteva jer RGB kanali nisu odvojeni od svetlih kanala, kao u LAB-u. Zelena je popucala po svim savovima, a vidi se najbolje na jakni. U vecoj rezoluciji se vidi da je to slucaj svuda. Ne moze se uraditi isto u RGB kanalu, a da bude tako prosto i jednostavno.
Treci primer pokazuje ono sto smo vec spomenuli. Uzeo sam kao primer vrlo prost snap koji sam fotkao iz zezanja, ali moze da posluzi kao primer. Kroz Luvr moze samo da se potrci i tu i tamo sam okinuo neku fotku, cisto uspomene radi. Potrazio sam bas primer gde postoji izgoreli deo u mojim fotkamai evo nasao ga u donjem delu frejma slike. Uradjen je potpuno isti proces u RGB-u i LAB-u. Prazan lejer iznad originalnog, cetkica, sample boje koje se nalazi vec na drugom delu frejma, farbanje, prebacivanje lejera u color blend mode. Vrlo cesto kosriscena tehnika u PS-u, verujem da dosta ljudi zna o cemu pricam. RGB ne dozvoljava da se nesto farba preko pregorelih delova. LAB to dozvoljava. Dozvoljava bas jer je u pitanju imaginaran kolorni prostor. Da ne zbunjujem dodatno ljudi, dovoljno je reci da to moze u LAB-u da se uradi, ako neko ima tu potrebu. Da sad pricamo o tome kako je to trebalo srediti i dobiti sve delove dobro eksponirane... Slazem se, ali bice prilika kad to necemo dobiti, a bice nam zao da obrisemo fotku. Kao ona fotka koja je ostala bez komentara. Ako se desi taj jedan slucaj u 100, tu je ova tehnika koja moze da pomogne.

Malos sam se umorio od svega ovoga, nije vredno ovolikog vremena, a ne zelim da neko pomisli da sad nekom nesto dokazujem i da zelim da izadjem iz ovog da sam u pravu. Neka bude kako bude, ja sam rekao sta imam i sto se mene tice, zavrsena prica. Budite mi pozdravljeni, a siguran sam da ova konstruktivna diskusija nije bila uzalud, nekom mozda bude od koristi.

PS. moram da napomenem jednu stvar zbog manje iskusnih ljudi koji nemaju mnogo iskustva u PS-u. LAB mode moze da da mnogo, ako se zna sta se trazi i sta hoce da se postigne. Treba biti obazriv sa svim tim, jer ako se ne zna sta se radi, mogu da se dobiju prilicno blesavi rezultati i da covek poprilicno degradira fotku. 99,5% stvari moze da se uradi u kameri i konvecnionalnim fotoshop tehnikama. Da li je vredno tolikog ucenja, stvarno je individualna stvar. Mogucnosti su tu. Toliko sam duzan da upozorim ljude, da ih ne navedem na krive staze i krenu da preskacu lekcije. Kao sto smo vec zakljucili, sve je to poslednja rupa na svirali kad pricamo o fotografiji...

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #47 poslato: Novembar 13, 2015, 10:30:41 posle podne »
Da, ovo nije sve sto moze da se uradi bolje i lakse... mogao bih jos primera da dam, nekih drugih tehnika i prednosti, ali mi je zao vremena, iskreno.

Poz ;)

Van mreže Bole

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 3269
    • 96815207@N07
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #48 poslato: Novembar 13, 2015, 10:36:06 posle podne »
  I dalje slusam Zorana i Boleta kao da su mi fotografski ocevi i to postovanje nece nikad nestati, makar za 10 godina postao duplo bolji fotograf od njih.
Vidi ovako, za ovo "tapsanje po ramenu" imas od mene pice.
E sad, ako budes i dalje slusao Rodica, mislim ne gine ti neki Fuji pre ili kasnije ;D ;D


p.s. Izvinjavam se za digresiju ;)
http://www.flickr.com/photos/96815207@N07/

5DMarkII, EF 16-35mm f/4 L IS, EF 70-200mm f/2.8 L IS II, EF 100mm f/2.8 L IS Macro, TS-E 24mm f/3.5 L II

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #49 poslato: Novembar 13, 2015, 10:42:26 posle podne »
hahahaha
Bole, obozavam tvoje komentare :)
Pravi si talenat da napetu atmosferu i namrgodjena lica transformises u totalnusuptornost, jednom recenicom :)

Sve sto sam rekao iskreno tako mislim, nije tapsanje. A na Fuji, kad ponude sve to za 3 puta manje para, pa da kupim zeni za rodjendan  >:D

Van mreže pericha

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 2072
  • Pol: Muškarac
  • Imam problem za svako rešenje ;)
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #50 poslato: Novembar 13, 2015, 10:44:08 posle podne »
Svaka čast Marko na upornosti!
Meni je potpuno jasno o čemu pišeš iako ne poznajem tu tehniku, jer je toliko detaljno objašnjeno sa svih strana.
Takve probleme sam imao (i još uvek ponekad) u audio tehnici i produkciji sa raznim konverzijama formata.
Tamo takođe postoje tehnike kojih se niko normalan ne bi setio da primeni u određenoj situaciji, ali rade posao mnogo bolje od uobičajenih metoda koje je smislio neko i ljudi po defaultu to uče i koriste.
Pa kome je trebao injection kad karburator radi odličan posao tolike godine ;)
« Poslednja izmena: Novembar 13, 2015, 10:51:10 posle podne od strane pericha »
Canon  EOS 500D                                         
Canon EF 35mm f/2                                      Opteka 420-800mm HD2        
Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM                       Opteka 6.5mm f/3.5 Circular Fisheye
Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM               Nissin Di866 Mark II

Van mreže Argon

  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 2692
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #51 poslato: Novembar 13, 2015, 10:53:15 posle podne »
čekajte ljudi pokušavam da uhvatim priključak već neko vreme, ali ovako samo vas čitajući očigledno da ne ide...
Nešto da razjasnimo prvo...

Ovde se očigledno ne radi o alatu (mada vidimo da može da posluži), nego o modu...
Kao što RGB mod služi za pregled na monitorima, CMYK za štampu, moje pitanje je čemu služi uopšte LAB mod i za šta se primarno koristi?

Možda kada dobijemo odgovor na ovo pitanje ostali odgovori dodju sami po sebi...
Sony a6400  Samyang AF 12mm f2 , Sony 16-50 f3.5-5.6 , Sony 85 f1.8

Van mreže pericha

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 2072
  • Pol: Muškarac
  • Imam problem za svako rešenje ;)
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #52 poslato: Novembar 13, 2015, 11:18:40 posle podne »
Pa objasnio je Storm šta je LAB i čemu služi.
Koliko ja shvatam, Marko koristi samo jedan njegov (mali) deo radi postizanja željenih rezultata.
Canon  EOS 500D                                         
Canon EF 35mm f/2                                      Opteka 420-800mm HD2        
Sigma 50mm F1.4 EX DG HSM                       Opteka 6.5mm f/3.5 Circular Fisheye
Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM               Nissin Di866 Mark II

Van mreže Argon

  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 2692
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #53 poslato: Novembar 13, 2015, 11:25:24 posle podne »
molim citat onda ako mi je promaklo ..
Sony a6400  Samyang AF 12mm f2 , Sony 16-50 f3.5-5.6 , Sony 85 f1.8

Van mreže Zoran Rodic

  • Blogger
  • Veteran
  • *
  • Poruke: 5061
  • Pol: Muškarac
    • zrodic
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #54 poslato: Novembar 14, 2015, 07:59:11 pre podne »
@ Argon ... citat sa prve strane

I sad gledam... priča se o obradi u PS-u... PS je prvo skroz nepodesan za LAB. Da tako kažemo - nema kapacitet. Sve što se na tu temu piše, može da se piše samo zato što autori takvih stvari ili ne znaju o čemu pišu ili "slučajno" zaborave da napišu koji su preduslovi za korišćenje toga u svakodnevnom radu. Ja prosto ne mogu da ukapiram u kom koraku je moguće doći u poziciju da LAB ima učinak... bilo kakav? Razlike postoje, ali su rezultat drugačijeg internog raspolaganja kolornim komponentama. Nerazumevanje tih razlika dovodi do hype i prenošenja s kolena na koleno. Nisam se zabavljao guglanjem na temu upotrebe LAB-a u PS-u, na temu obrade fotografija, jer taj sistem pre svega UOPŠTE NE SLUŽI za obradu, nego za kvalitetnu translaciju u primenjene kolorne prostore, kako bi se na kraju s materijalom moglo 'nešto'.

Glavna problematika se vrti oko toga da osoba treba da uvidi razliku između namene. Klasični dvodimenzionalni kolorni prostori se završavaju u digitalnoj sferi. Dalje ne idu. Nakon prosleđivanja u štampu, radi se translacija u CMYK, a u toj translaciji LAB može bogato da pomogne, ako u timu imaš čoveka koji je završio odgovarajuću obuku da bi time mogao da barata. E sad koska - LAB je sistem kojem za funkcionisanje nije ključno 'isijavanje', baš kao i kod CMYK-a. A ti radiš nešto što boje formira aditivno, jer od mraka pravi nešto. Kod štampe je suprotno. Da bi ta dva mogla da se pomire, koristi se LAB.

Ovo ce da se zavrsi kao i ono o Adobe RGB. Super i sjajno, a mi smo uskog pogleda i nemamo sirinu... a opet 99.99% korisi sRGB kao kolorni prostor. E tako i ovde... opet ce vreme pokazati koliko je uopste pametno trosenje vremena na ovo. Naprosto, odnos ulozenog truda za poznavanje ovog dela materije, nije u proporciji sa benefitom.

Ono, krenuli ste sa Novog Beograda za Novi sad, ali preko Avale i to peske, bez kompasa i putokaza, sa adutom... ja volim da pesacim. I glavni adut, evo vidis da sam stigao do Novog Sada.
Da li sam zalazio u LAB? Ne, NIKADA!!! Ali zato sto sam momka koji mi je to pojasnjavao pre 7-8 godina saslusao pazljivo, sa dlanovima na bradi i prstima preko obraza.
I opet ste pogresno shvatili moj post. Nisam ja protiv obrade, daleko bilo... nego tvrdim da ukoliko je fotografija dobro eksponirana, da ce tradicionalni pristup resiti problem u 100% slucajeva. A sto se tice Viveze i ostalih programcica oni sluze za onaj trenutak: TAKO SAM HTEO!!!
Tucem jpg na fujiju, ali ide jpg (neki preset) + raw ili bracketing sa tri preseta, pa gledam koji mi se dopada. Ali uvek pazim da imam jedan primerak fotografije koji je cist i kako treba.

Ne mesajte babe i zabe. A generalno, sasvim ste slobodni da zaradjujete novac radeci fotke u AdobeRGB i da prebacujete u LAB mod tokom obrade...  :) :) ... sretno ;)
« Poslednja izmena: Novembar 14, 2015, 12:57:57 posle podne od strane Zoran Rodic »
''Ne moze da svane pre zore''

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #55 poslato: Novembar 14, 2015, 01:36:29 posle podne »
@Argon
Eto Zoran je citirao jedan deo škrabanja, a ja mogu samo da ponovim onaj deo o translaciji. PS koristi LAB interno, ispod haube, svaki put kada korisnik prebaci sa RGB (digitalni format) u CMYK (analogni format za štampu). Ovo je neophodno uraditi pre štampe, jer printeri (kućni ili bilo koji drugi) ne poznaju RGB (aditivni) sistem formiranja kolornog spektra, već subtraktivni.

Razlike se kriju u samom terminu tipa formiranja. Aditivni počinje od crne i dodaje vrednost kolornih kanala do postizanja maksimalne vrednosti (bele), na način baš kako to čini i priroda. Crnilo je odsustvo boja i zbog toga su nas sve, još u osnovnoj školi, na času likovnog, učili da crna ne postoji kao boja. I zaista ne postoji. Ona predstavlja prazninu, odsustvo refleksija i samim tim - svetlosti i boja.

Subtraktivno formiranje kolornog spekta počinje na kontra način, a razlog je to što je papir, tj. medij na kojem se najčešće štampa, tzv "pasivna" podloga. Papir ne svetli. Nije sposoban za formiranje boja menjanjem intenziteta kolornih kanala (kao sunce ili monitor), pa se boje formiraju mešanjem komponenti. U školi su nas isto tako učili da se sve boje dobijaju na jedan način (iz razloga što tempere i uljane boje baš i ne žele da glume sunce i formiraju boje kako priroda radi, već materijalno), dok se u digitalnom obliku to čini drugačije. Da bi dobio najširi mogući spektar boja u štampi, moraš koristiti CMYK. To znaš i sam, a zna i većina ostalih.

I sad, kada treba prevesti iz jednog u drugo - šta se dešava? Kako to izvesti direktno, kada RGB ima 3 komponente, a CMYK 4? Pa lepo - nikako. E tu na scenu stupa CIELAB (ovo je pun naziv tog trodimenzionalnog prostora, koji uzgredbudirečeno uopšte nije nešto izmišljeno juče. Postoji jedno 40 godina i prvo je bio poznat kao CIEXYZ. Ovo XYZ je ukazivalo na tu trodimenzionalnost). Njegova primarna namena je bila opisivanje translacije iz RGB u CMYK, sa što manje gubitaka. Naravno, gamut CMYK-a je sasvim drugačije omeđen u odnosu na RGB, pa 1:1 prevođenje nije nikako moguće. Zato se mora koristiti "prevodioc", koji će pomiriti dva prostora i dovesti zadate vrednost na što bliže originalnim. I to je posao LAB-a. E zato, kad god u PS-u ideš na promenu moda i prebaciš sa RGB na CMYK ili obratno, program za tili čas promeni iz jednog u drugo. Međutim, ispod haube se dešava nešto totalno drugačije. PS prvo prebaci RGB u CIELAB, jer CIELAB obuhvata sve što vidi RGB, da bi odmah potom CIELAB bio preveden u CMYK. Upravo ta moždana gimnastika je dovela do rešenja u vidu CIELAB-a (ili skraćeno LAB), koju su neki ljudi poželeli da koriste i za druge namene, a zbog teoretski boljeg raspolaganja bojama. Kada je potrebno izvršiti doradu u tom međukoraku koji je inicijalno nevidljiv, ONDA se materijal prvo ručno prebacuje u LAB, vrši se ta dorada tehnikom koju sam opisao na početku, vrši se poređenje sa referentnim rezultatom, pa se onda prevodi dalje u CMYK, čime je taj CMYK moguće još bolje dovesti u RGB ravan, nego što će sam PS to da izvede.

Zapravo, LAB nije teoretski bolji u tome. On je bolji praktično i nedvosmisleno. Problem je u tome što je PS za to nepodesan, pa su benefiti praktično izjednačeni nuspojavama. PS recimo ima žestok problem sa HUE skalom u LAB modu i to je poznato svima koji su dotakli ovu oblast malo manje emotivno i nekritički. O tome ima nešto materijala po netu, ali ako samo tražiš benefite, sva je prilika da nećeš ni provaliti gde je problem. Uostalom, svako treba da se zapita zbog čega LAB nije default mod u PS-u ili bilo kojem drugom grafičkom programu. A problem je upravo u tome što translacija postiže bolje rezultate u RGB>CMYK prevođenju, ali SAMA PO SEBI unosi degradaciju ukoliko vršiš tamo-amo konverziju RGB>LAB>RGB, jer im gamut krive nisu iste, vrednosti nisu identične i tu nastupa onaj momenat - "skuplja dara nego mera". Da bi postigao neke kerefeke u boljoj separaciji boja, žrtvovao si sijaset drugih komponenti i načisto ih i nepovratno zasrao. E upravo zato teorija MORA biti PRE prakse. Znači ne važnija od prakse, to nikako ne (moram ovo da naglasim, da ne bih bio predmet citata onih koji ne čitaju pažljivo). A ta teorija vrlo lepo objašnjava koje su koske i zbog čega treba biti bliži RGB-u, osim u situacijama koje iz nekog razloga baš potenciraju te neke dobitke koje LAB donosi.

Meni je iskreno dosadilo da svaki put ispravljam krive drine i objašnjavam nekome zbog čega postoje putevi kojima se ređe ide. Kapiram ja da smo svi različiti i da neke individue vole alternativne puteve, vole da istraže neke specifične oblasti i za to donekle imam razumevanja. Mada bih više imao razumevanja da se sledbenici ove tehnike najpre ograde i jasno naznače da oni EKSPERIMENTIŠU, bez dovoljno predznanja o onome što se dešava ispod haube, jer ne postoji besplatan ručak, pa tako i ne postoji "brža i jednostavnija obrada", bez da ima danak u nečemu drugom. A ima i o tome sam već pisao. Ovako ispadam samo hejter koji tera kontru, kvari ljudima sreću i nastoji da pobije tuđe ideje. A sebi samo dozvoljavam da se oglasim u temama sa čijom sam tematikom na "ebem ti mater", pa smatram da imam podlogu s kojom mogu nešto da kažem. Al' ajde... uvek se sve to izjalovi i svede na "ovaj koristi, onaj koristi, nisi probao" i tako to. I još se jave i navijači, što je tek smešno.

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 14, 2015, 02:21:58 posle podne od strane StORM48 »

Van mreže cronnin

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 4109
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #56 poslato: Novembar 14, 2015, 04:53:32 posle podne »
Mi čak i danas koristimo kao osnovu CIE XYZ, koji je osmišljen 1931. jer tada nije bilo kompjutera. Dakle, to prvo treba da padne u vodu, a sa njim bi naravno pali i CIE LAB i sve što danas znamo o CM-u. Kako se nikome od nadležnih to ne mili da uradi, onda se drndamo sa desetak prostora boja, konverzijama među njima, imaginarnim bojama koje postoje samo kao matematiči entiteti, i svim i svačim što od čoveka koji ima 2 oka čini siroče u pogledu teorije boja.

"Zamislite plavu boju koja je toliko plava da se ne vidi."  :icon_smurf:



U tom kontekstu, živeo Quattron, i njegova buduća šest-subpikselna deca, od koje očekujem da sruše celo ovo sr**nje u vodu u narednim decenijama. Dok se to ne desi, nama ostaje da se osećamo kao Amerikanci koji još uvek koriste imperijalni sistem mera u svetu dekadnih brojeva  :snorting:
« Poslednja izmena: Novembar 14, 2015, 04:54:35 posle podne od strane cronnin »
"Yes, I'd like to send this letter to the Prussian consulate in Siam by aeromail. Am I too late for the 4:30 autogyro?"  Canon 550D

Van mreže cronnin

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 4109
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #57 poslato: Novembar 14, 2015, 05:09:04 posle podne »
E, da, što's tiče CIE LAB-a, ima gomila problema u vezi njega, od kojih se ovi čine nama značajni:

The problems associated with the dark side of CIELAB can be traced back to the development of the space. The Munsell color system played a critical role in the development of the CIELAB color space. The Munsell system provides a system for perceptually motivated and ideally uniform notation for color along with a physical realization in the form of a color atlas of samples (to be viewed under specified illumination conditions). The Munsell system is, however, designed for surface colors viewed under daylight illumination and not for self luminous systems.

Based on its original design CIELAB is recommended to be used for surface colors under illumination with spectral power distributions close to daylight spectra. Thus, strictly speaking, the spectrum locus region that we explore in Fig. 2 is not intended to be domain in which CIELAB is to be used. However, in the absence of other readily alternatives, the restriction on the domain of applicability of CIELAB is often ignored in practice, motivated in part by the belief that the behavior extrapolates reasonably. The rather large deviation in the dark regions is not commonly appreciated, and the resulting problems with volume computations for display design optimization, therefore come with some surprise. The rather poor extrapolation properties of CIELAB, likely arise from the method by which the transformations in (4) and (5) were derived.


http://www.ece.rochester.edu/~gsharma/papers/SharmaDarkSideColorEI2012.pdf


Generalno je OK otići u LAB i uraditi ponešto ako je rezultat prijatan oku. Meni se čini da ovde Storm samo pokušava da spreči da se (među CM amaterima) oko njega izgrati mit svemogućeg prostora boja, koji je bolji od ostalih, i u kome treba po defaultu raditi.
"Yes, I'd like to send this letter to the Prussian consulate in Siam by aeromail. Am I too late for the 4:30 autogyro?"  Canon 550D

Van mreže Argon

  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 2692
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #58 poslato: Novembar 14, 2015, 05:13:54 posle podne »
hvala na objašnjenju.. ;)
U jednom momentu mi se učini da i ako pričate o istoj temi ne pričate o istim stvarima (po sistemu jedni u drvo a drugi u kamen), što je u principu šteta jer je tema interesantna.
Meni je lično sada malo jasnije, ali jedino ipak ostaje nejasno....jedna strana tvrdi da je ovo process bez degradacije a druga tvrdi da besplatnog ručka nema tj da degradacije, ima...

E sad zbog nas ostalih...ima ili nema ?
Sony a6400  Samyang AF 12mm f2 , Sony 16-50 f3.5-5.6 , Sony 85 f1.8

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #59 poslato: Novembar 14, 2015, 07:31:11 posle podne »
Naravno da ima. Samo je pitanje dokle se ide i šta je prihvatljivo u tim gubicima. Prvi gubitak se dešava u samoj obradi, kada oko misli da smo dobili ono što vidimo, a zapravo nismo sposobni da to što smo dobili i vidimo onakvim kakvo je. Drugi gubitak se dešava u samoj konverziji. Manji u smeru RGB>CIELAB, dosta veći u obratnom smeru, koji je neizbežan ako hoćemo da snimimo to što smo uradili i nekom pokažemo.

Kvantizacija se matematički može izraziti, ali cenim da ovde nema volje za takvom diskusijom (prvenstveno od strane članova koji prihvataju LAB kao nešto strašno pozitivno), jer je empirija nadvladala teoriju. I naravno, oni koji (kao ja sada) zastupaju teoriju PRE prakse, uvek su podređeni u takvim diskusijama, iako gledaju da razumeju procese kojima žele da ovladaju, pre nego da nabadaju po sistemu one ćorave koke. Prvenstveno zbog toga što se na teoretičare uvek nekako gleda s nipodaštavanjem, čak i kada oni iza sebe imaju i neku praksu.

BTW, u vezi problema "ćorave koke"... na žalost, s LAB-om se drugačije i ne može, zbog svih goreopisanih problema. A inače je moguće tačno izračunati gubitke u tim translacijama. O tome ima nečeg po netu, pa ko želi, može da istraži.

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 14, 2015, 07:33:09 posle podne od strane StORM48 »