Autor Tema: Color management u LAB  (Pročitano 28526 puta)

0 Članovi i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Color management u LAB
« poslato: Novembar 10, 2015, 09:24:28 posle podne »
Vec neko vreme se igram sa LAB kolornim profilom i jos nisam nasao nacin kako da ga inkorporiram u svoj neki standardni workflow. Jako malo materijala sam nasao do sad na internetu, a iskreno me to cudi, jer je potencijal za neke stvari neverovatan. Sasvim mi je jasno da je LAB kolorni prostor imaginarna stvar i da ne postoji medij na ovom svetu koji moze da reprodukuje ceo LAB kolorni spektar (siri je i od adobe rgb-a i prophoto rgb-a, a o srgb-u ne vredi ni diskutovati). Stvar je u tome da radeci u lab-u, cak i ako monitor reprodukuje samo srgb recimo, manipulacija bojama je neuporedivo mocnija. Prakticno ne moze da dodje do pucanja kao u rgb-u, separacija boja je izuzetno laka, postoje dodatni kanali sa channel masking koji su u mnogo slucajeva pogodniji nego srgb, odvojen lightness kanal od boja, mogucnost farbanja svega i svacega, pa cak i pregorelih delova fotografije... itd itd. Lista je ogromna gde sam nasao prednosti i ovde se ne zaustavlja.

Dacu samo primer koji su sam uradio sa par adjustment layera, sa maskama u nekim kanalima i adustment kontrasta. Ispod njega je fotka uvezena iz capture one-a, samo malo highlights i shadows pomereni. Nisam radio nikakve kolor korekcije sto se tice WB-a, a to mi je uglavnom prvi korak sa svakom fotkom. Svestan sam da su se neki detalji izgubili u highlightsima, ali to nije zbog lab profila, nego sam malo vise posvetleo svetle delove nego sto treba. Poenta je da sam ovo dobio za samo par minuta obrade, iskljucivo u PS-u i bez ikakvih dodatnih filtera ili akcija. Boje sam namerno malo "napucao", cisto da se vidi kako je uradio separaciju u drvecu, a to je uradjeno samo sa jednim curves layerom i maskom lightness kanala! Na vecoj rezoluciji se vidi kako su prelazi fantasticni i ne poznajem tehniku koja moze tako brzo, a tako precizno da uradi istu stvar radeci samo u rgb-u.

Cisto me zanima da li je neko radio u lab-u i kakva su iskustva?


Van mreže Zoran Rodic

  • Blogger
  • Veteran
  • *
  • Poruke: 5061
  • Pol: Muškarac
    • zrodic
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #1 poslato: Novembar 11, 2015, 09:55:37 posle podne »
Ne bih ja dalje od ovog isao :)
« Poslednja izmena: Novembar 11, 2015, 10:11:50 posle podne od strane Zoran Rodic »
''Ne moze da svane pre zore''

Van mreže Serb

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 2444
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #2 poslato: Novembar 11, 2015, 11:30:13 posle podne »
Probao sam ja to odlicna je to tehnika, skoro pa nedetruktivna :) Nisam je bas proucavao detaljno ali sigurno cu je koristiti i koristim je:)

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #3 poslato: Novembar 11, 2015, 11:56:45 posle podne »
Ne bih da zvučim kao hejter, jer sam skoro sve na ovu temu davno rekao, ali postaviću samo jedno pitanje...

Imaš li spektrofotometar?

WTF are you doing then? :)

Pogrešan smer... vratite se raskrsnicu pre! ;)

Pozdrav

Van mreže dalibort82

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 4416
  • Pol: Muškarac
  • Dalibor Tomić
    • dalibort82
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #4 poslato: Novembar 11, 2015, 11:59:55 posle podne »
E a kad sam ja piricao za ProPhoto pravili ste me ludim...   Moze u Lab-u da se dobije mnogo toga. Ja ga licno ne koristim, ali video sam sta moze.

 
“I don't trust words. I trust pictures.” ― Gilles Peress

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #5 poslato: Novembar 12, 2015, 12:05:33 pre podne »
Oko ProPhoto je situacija dosta manje luda od ove, koja je potpuno nenormalno luda.

Nemojte se ljutiti ljudi, ali vi očito nemate ideju o koliko kompleksnoj se oblasti radi. Sa ProPhoto je reč o tumaranju u mraku, a sa Lab-om je reč o tumaranju između kvazara, crnih rupa i Higsovog bozona.

Stvarno... šta sve neću pročitati ovde...

Da li je moguće da vas toliko ne interesuje teorija, nego se benefiti utvrđuju empirijski, gledano na smešnim monitorima, bez odgovarajuće opreme i pre svega, znanja o materiji u koju se upuštamo?
Reč je o drugačijim konceptima, drugačiji mikrokosmičkim celinama jbt. Adobe RGB, sRGB, i ProPhoto su kolorni prostori omeđeni sa dve ose i širinom prostora koja ih razlikuje. Lab je nešto sasvim deseto. Entitet koji je nezavistan od dvodimenzionalnog prostora, jer je - TRODIMENZIONALAN. To nije klasičan kolorni prostor. To je apsolutni kolorni prostor, kod kojeg limiti nisu uslovljeni opremom, nego VIDOM.

Da bi LAB uopšte bio upotrebljiv u bilo kom koraku, u igri mora biti spektrofotometar. Pa i tada, njegova namena nije drkanje sa PS-om (koji uzgred budi rečeno nije sposoban da izađe na kraju sa Lab-om, već može samo da radi translaciju do neke granice.

Definitivno nisam planirao da se mešam, ali gledam - pročitaće neko pa će pomisliti da će mu fotke biti bolje. Ništa lično...

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 12:10:22 pre podne od strane StORM48 »

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #6 poslato: Novembar 12, 2015, 12:12:52 pre podne »
Zorane, slazem se u neku ruku. To je fotografija, a ovo je zabava za dokone :)

Nisam ni znao za tu spravu dok sad nisam ukucao na google-u, ali ne i dalje ne vidim korelaciju sa ovim sto ja pricam :)

Stojim dalje iza svega sto sam rekao, a spreman sam i na seriju testova da dokazem :)

Dalibore, ovo nema veze sa prophoto ili adobe rgb-om  sa tom pricom. Ne izlazi se iz kolornog profila u kome se radi (konkretno ja iz srgb-a). Sama konverzija ne dovodi do ikakve promene u prikazu. Govorim o tehnikama koje LAB mode u PS-u omogucava. Strahovito laku manipulaciju bojama, izbegavanje nekih nezeljenih efekata koji se dobijaju u rgb modu, koriscenju lab kanala u toku same obrade. Evo, imam jedan predlog. Okacite mi neku totalno ubijenu fotografiju sto se tice boja, da bude gotovo monohromatska. Ja cu da je obradim nekim tehnikama i okacim ovde. Ako neko dobije to iskljucivo radeci u rgb modu, ja obecavam da vise nikad necu otvoriti lab.

Proverite ime i pogledajte tekstove Dan Margulis-a. Nasao sam dosta njegovog materijala i ukljucuje jako kompleksne tehnike color management-a. On takodje nije zahvalan tutor, jer ga je prilicno tesko pratiti, ali da se nauciti. Naravno, to je samo potvrdilo neke moje pretpostavke od ranije, jer sam zapazio te mogucnosti mnogo ranije. 

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #7 poslato: Novembar 12, 2015, 12:16:12 pre podne »
Storm, apsolutno razumem to sto pricas, bar o tom delu da nemam pojma teorijski deo i sta taj imaginaran kolorni prostor u stvari znaci.

"Da li je moguće da vas toliko ne interesuje teorija, nego se benefiti utvrđuju empirijski, gledano na smešnim monitorima, bez odgovarajuće opreme i pre svega, znanja o materiji u koju se upuštamo"

Bas je to poenta, gledam benefite i ne ulazim u teoriju.

I jos jedna stvar. Da li kad se kupuje PS u pakovanju dolazi i taj spektro........
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 12:17:32 pre podne od strane smarko »

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #8 poslato: Novembar 12, 2015, 12:42:04 pre podne »
Ne dolazi. To se kupuje. A evo objasniću ti zašto se kupuje i kako se koristi, jer je to bio moj posao pre više godina (radio sam prepress i otud sebi dajem za pravo da pričam o ovome).

U najkraćem. Puštaš u high-grade štampu materijal koji treba da služi kao referenca u određenoj situaciji. Uzmimo npr - štof (moj slučaj) ili katalog automobila u kojem je posebnom vrstom štampe izlistan autentičan katalog raspoloživih boja.

-Uzmeš LAB patch panel sa referentnim vrednostima. Pustiš ga na print, BEZ output profila. On to odradi. Uradiš doradu (pod tim se recimo podrazumeva naknadna obrada lakom ili plastifikacijom) i onda to podmetneš spektrofotometru. Čemu on služi? Služi da, slično kalibratoru, očita dobijene rezultate spektralnom analizom. Na taj način se dobija informacija o ofsetu (grešci) u odnosu na referentne vrednosti, te se kreira profil koji će input ka štamparskoj mašini doterati u vinklu. Postupak se ponavlja dok god se taj ofset ne smanji na prihvatljiv nivo. Pri čemu se već u prvom prolazu analize dolazi do efektivnog rezultata, koji bi svakom empirijski nastrojenom mladom istraživaču dao do znanja da je "to - to", a zapravo nije. Zbog nesavršenosti ljudskog vida koji, kao i sve na svetu, ima neku toleranciju na greške, LAB omogućava da se meri i ono što postoji, a mi ne vidimo, da bi se predupredilo bilo kakvo odstupanje u zavisnosti od toga ko i čime posmatra.

Na ovaj način se postižu savršene reprodukcije u štampi. Zapravo, savršene u meri u kojoj štamparska mašina to omogućava. U doba kada sam ja to aktivno radio, ne sećam se da je ijedna štamparska mašina u tadašnjoj nam državi mogla da izvuče dovoljno dobar izlazni profil, a čisto sumnjam da i danas postoji takva. Takvi materijali su zbog toga uglavnom slati van (Nemačka pretežno).

I sad gledam... priča se o obradi u PS-u... PS je prvo skroz nepodesan za LAB. Da tako kažemo - nema kapacitet. Sve što se na tu temu piše, može da se piše samo zato što autori takvih stvari ili ne znaju o čemu pišu ili "slučajno" zaborave da napišu koji su preduslovi za korišćenje toga u svakodnevnom radu. Ja prosto ne mogu da ukapiram u kom koraku je moguće doći u poziciju da LAB ima učinak... bilo kakav? Razlike postoje, ali su rezultat drugačijeg internog raspolaganja kolornim komponentama. Nerazumevanje tih razlika dovodi do hype i prenošenja s kolena na koleno. Nisam se zabavljao guglanjem na temu upotrebe LAB-a u PS-u, na temu obrade fotografija, jer taj sistem pre svega UOPŠTE NE SLUŽI za obradu, nego za kvalitetnu translaciju u primenjene kolorne prostore, kako bi se na kraju s materijalom moglo 'nešto'.

Glavna problematika se vrti oko toga da osoba treba da uvidi razliku između namene. Klasični dvodimenzionalni kolorni prostori se završavaju u digitalnoj sferi. Dalje ne idu. Nakon prosleđivanja u štampu, radi se translacija u CMYK, a u toj translaciji LAB može bogato da pomogne, ako u timu imaš čoveka koji je završio odgovarajuću obuku da bi time mogao da barata. E sad koska - LAB je sistem kojem za funkcionisanje nije ključno 'isijavanje', baš kao i kod CMYK-a. A ti radiš nešto što boje formira aditivno, jer od mraka pravi nešto. Kod štampe je suprotno. Da bi ta dva mogla da se pomire, koristi se LAB.

E vidiš, u celoj ovoj papazjaniji ja ne videh da ti igde dotičeš štampu... a pogotovo ne mašinama koje bi mogle da sažvaću nešto što ispljune spektrofotometar, pa se postavlja pitanje - ČEMU?

Jasno je meni da ti vidiš 'neku' razliku, ali ta razlika potiče samo od drugačijeg procesa. Nakon drndanja i predrndavanja, ti ćeš na kraju snimiti 8-bitni JPEG, čije omeđene granice diktiraju i tonalnu rezoluciju. I opet se sve svodi na sRGB ili Adobe RGB, jer ne znam kako bi snimio JPEG u LAB-u. I šta si dobio? Ništa. Drugačije specijalne efekte.

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 12:45:49 pre podne od strane StORM48 »

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #9 poslato: Novembar 12, 2015, 01:05:18 pre podne »
E vidiš, u celoj ovoj papazjaniji ja ne videh da ti igde dotičeš štampu... a pogotovo ne mašinama koje bi mogle da sažvaću nešto što ispljune spektrofotometar, pa se postavlja pitanje - ČEMU?

Jasno je meni da ti vidiš 'neku' razliku, ali ta razlika potiče samo od drugačijeg procesa. Nakon drndanja i predrndavanja, ti ćeš na kraju snimiti 8-bitni JPEG, čije omeđene granice diktiraju i tonalnu rezoluciju. I opet se sve svodi na sRGB ili Adobe RGB, jer ne znam kako bi snimio JPEG u LAB-u. I šta si dobio? Ništa. Drugačije specijalne efekte.

Hvala puno za tekst, potpuno mi je jasno o cemu pricas i vrlo je interesantno. Mislim da to nema mnogo veze sa onim sto ja pricam. Citiao sam namerno deo koji se odnose bas na moju poentu. Ja nemam nameru da koristim lab mode u fotoshopu kao alat pripreme za stampu. Kao sto rekog, ne izlazim iz srgb profila. Govorim bas o ovoj tvojoj poslednjoj recenici i to je citava poenta mog pisanja. Bas ti specijalni efekti daju drasticne mogucnosti u obradi koje u rgb-u prosto nisu moguce, a u nekim slucajevima prosto drasticno ubrzava obradu. Da ne govorim o koriscenju razlitih kanala sa kojima mozes da se igras kako hoces, ukljucujuci cmyk. Ne govorim o lab profilu kao alatu za pripremu za stampu i za dobijanje realne repodukcije boja.

Ako zelis, kacicu jedan po jedan primer gde lab mode ima primenu i gde rgb prosto ne daje takve rezultate.

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #10 poslato: Novembar 12, 2015, 01:22:52 pre podne »
Vidi, ja ti mogu nabrojati 250 primerna gde sRGB nema nikakvog smisla, kao ni Adobe RGB, niti bilo koji RGB... Ali ne radi se ovde o tome. Poslednja rečenica u mom prethodnom postu jeste ključna - tu se slažem. Ti nešto kao obrađuješ i na kraju dobiješ isti set boja. Kako je to "bolje" od obrade koja te u startu ograničava, osim što u toku obrade nešto možeš da gledaš lepše (tj. zamajavaš samog sebe, jer ne postoji monitor koji to može), kada će rezultujući fajl opet biti spakovan u kolorni prostor koji je praktično isto ono što si "kao" zaobišao? Šum će biti isti, aberacije - iste, ferlaufi - isti... Ako ferlauf npr koriguješ tako da upadne u krivu gde će se bending teže javiti, onda dolazimo do toga da fotografija biva definitivno udaljena od originala, a na stranu što je opet pitanje kakav će biti rezultujući fajl.

E sad, "specijalni efekti"... ja bih razumeo da pričamo o grafičkom dizajnu... tu takve egzibicije imaju smisla (upravo zato sam gore i pominjao scenario u kojem se to koristi u stvarnosti), ali u fotografiji ne razumem potrebu za tim "specijalnim efektima", ako na posletku težimo FOTOGRAFIJI, a ne digital artu?

Dalje, okačio si gore neku fotografiju i nedovoljno objasnio čime si fasciniran na njoj? Pominješ "separaciju", farbanje, menjanje... sve su to nekako elementi koji odvlače fotografiju od njene svrhe. Da se razumemo, nisam ja neki foto-fašista, za koga je obrada blasfemija. Ali eto recimo - nije mi jasno zašto si onu fotografiju gore odvukao u -1EV, pa je onda naknadno popravljaš? Na kraju, kao poređenje vidimo dve verzije istog snimka, drugačije obrađene, od kojih prva ni po čemu ne odskače u meri da bi bilo ko pomislio da je nije moguće napraviti korišćenjem samo običnog narodnog RGB-a.

Kapiraš - nije mi jasna poenta. Kao kad bi vlasnik Juga brinuo da li mu novoinstalirani spojler na guzici dobro radi na vetru, nit može da vozi tako brzo da bi to uvideo, niti ima gde (sve i da može). :D
I da - napisao si gore da nema baš mnogo toga na tu temu po netu, pa htedoh da pitam - šta misliš zašto?

EDIT: Slobodno kači primere... živ nisam. Naravno, očekujem fotografije. Ne digital art sa 28 lejera, blendinga i sličnih egzibicija.

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 01:28:02 pre podne od strane StORM48 »

Van mreže Serb

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 2444
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #11 poslato: Novembar 12, 2015, 01:33:29 pre podne »
Storm probaj u Ps pa ces da vidis, ja pricam iskljucivo o obradi u ps, a ne o stampi koju si detaljno opisao, svakako ni u stampi necu dobiti nezeljene efekte koje mogu da dobije u rgb i koje cu navesti (hallo efekte i slicno)..  Pravi dupli layer gde jednim delom obradjujes u lab modu pa posle vracas u rgb (posao od 2 sekundi vracanje)  i jedan od razloga zasto se ovo koristi je taj sto preko LAB moda mozes da manipulises bojama a da ne diras osvetljenje (luminosoty) , za razliku kad otvoris npr krive i menjas plavu boju. Tad menjas i osvetljenje i boju...Takodje i ostrenje je jako kvaliteno preko LAB moda , prednosti takvog ostrenja su da se ostre samo crni i beli pikeseli , dok se colorni pikseli ne diraju ...Pojavu halo efekta pratkticno ne mozes da dobijes. Takodje separacija  boja a da ne utices na neutralne tonove...Onda imas pregorele delove fotke i hoces da vratis boje u tim delovima npr na zlatu ili na drugim metalnim delovima koje lako pregore u aparatu ... U rgb modu kad radis , nema sanse da pikerom uzmes susednu boju i taj higliht da obojis, probaj bilo koji blend mod i neces dobiti tu boju, a probaj isto u labu....Ima jos mnogo kompleksnih tehnika koje jos nisam usavrsio i naucio , ali kad budem imao vremena pisacu i o njihovim prednostima ako ih uocim.



Pritom ako pricamo o stvarima koje nase oko ne vidi ne vidi ni 16 bit format a bogami ni 8 bit format...Nase oko vidi oko 10 miliona boja , 8 bitni fajl vec daje 16 miliona...Pa zato koristimo onda to? Pa koristimo da ne bi dobili color banding, koiji se lako moze uociti na nebu , skin tonovima itd...


Na kraju ovde se ne prica o lab prostoru i koriscenju njega za stampu i kroz prizmu stampe .....Ti pricas o primeni lab moda u stampi a Marko i ja pricamo o primeni lab moda u post produkciji i ono sto moze da se dobije za razliku od rgb-a ..

Ovaj covek kojeg je marko pomenuo evo njegove kratke biografije , on u svojim tekstovima i tutorijalima istice prednosti ovog korscenja , ipak uz duzno postvanje moracu njemu da verujem i primerima na kojima sam ja radi . Tako da i to sto se kazes da se prenosi kolena sa kolena nije bas skroz tacno, ipak se on bavi color menagmentom 20 godina...http://www.moderncolorworkflow.com/dan-margulis

I cudi me da se  cudis za nesto sto nikad nisi radio niti si probao a i sam kazes da nisi ni guglao.Svakako korscenje LAB-a ima veliki potencijal samo treba znati ga pravilno koristiti...

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #12 poslato: Novembar 12, 2015, 01:55:02 pre podne »
Mnogo stvari, da idemo jednu po jednu :)

Prednost je u nacinu na koji dolazi to tih rezultata koji ce da se prikazuju u istom kolornom spektru. On ce spakovati sve to u isti kolorni spektar, ali ce ga spakovait malo drugacije nego rgb. U nekim slucajevima mnogo bolje. Sum recimo nece biti isti, jer ne teras odredjeni kolorni spektar da uradi nesto sto ne moze, pa se javljaju razni artifakti i sl. Za razliku od toga, ovde ti dozvoljava da uradis svasta i verovatno da imamo prvo monitor, a zatim oci to ne bi licilo ninasta. Ali monitor i nase oci reprodukuju te vrednosti laba do granice koje mogu da idu, ali bez artifakta. Kao sto sam obecao, okacicu primere gde se jasno vidi veca sloboda da se uradi nesto, opet napominjem ne izlazeci iz srgb kolornog profila monitora. Tu dolazimo do sledece konstatacije. Bas zato sam i postavio pitanje, da vidim do koje mere je neko nasao primenu u fotografiji. Bas zato sto se ocigledno vidi ogroman potencijal i sloboda da se uradi nesto sto u rgb-u ne moze, daje vece mogicnosti. Ja sam licno nasao primenu u odredjenim situacijama, a verujem da cu naci jos. Sto u situacijama gde ce mi dozvoliti da uradim nesto sto u rgb-u prosto ne moze, sto u situacijama sto ce mi drasticno ubrzati rad. Primena u fotografiji i te kako postoji, a to cu i ovde pokazati, samo ne veceras, ali u narednim danima. Da se razumemo, to fotografiju nece uciniti drasticno boljom, ali boljom hoce ako zelis da uradis nesto sto rgb ne moze. Fotografija se pravi u aparatu, tu se slazemo.
Fotografija sa slike nije idealan primer onog sto sam hteo da pokazem, slazem se. Zamisli situaciju gde imas potpuno ubijene boje zbog vremenskih prilika. Boje su tu, po drugacijim svetlom bi bile vibrantije, ali prosto se zadesilo da je svetlo takvo da je ubilo sve boje. Jednom krivom u lab modu ces da izvuces sve to napolje i da dobijes te boje koje su sakrivene u donekle monohromatskoj fotografiji. To u rgb-u ne mozes da uradis, a pogotovo ne mozes da uradis potezom jedne krive. To vazi i za situacije gde su neke naizgled slicne boje jedna pored druge. Nase oko u prirodi ima mnogo vecu mogucnost identifikovanja nijansi slicnih boja nego sto je realno u prirodi. To je vise rezultat nekih mentalnih proces (ili procesinga) koji se desava u mozgu, a ne realne slike kakva ona stvarno jeste. Znaci, nama uzivo u nekim situacijama deluje kao da su boje zivopisnije nego sto stvarno jesu. LAB daje jako lak nacin da se te boje "razdvoje" i dobije mnogo realniji prikaz koji je prolagodjen nasoj mentalnoj slici, a ne oku kamere. U RGB-u to nije moguce uraditi tako jednostavno kao u LAB-u, samo sa jednom curves krivom. Inace, fotografija je namerno podekponirana jednu blendu i to nije bio pokusaj izvacenja lose fotografije (ono cuveno, tako sam teo :D). Da je isao EV 0, plava boja u nebu bi bila izgubljena.

Kacicu primere, obecavam. Da li ce neko naci primenu u tome ili ne, ne znam... zato je uopste pokrenuta tema, da se diskutuje i vidi. A upotreba lab-a ti bas dozvoljava da ti ne treba 28 lejera da bi dobio digital art, nego to sve dobijes sa 3-4 lejera :)

Na kraju pitanje, da li si ikad probao da radis u lab modu?
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 01:56:38 pre podne od strane smarko »

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #13 poslato: Novembar 12, 2015, 01:59:21 pre podne »
@serb
Pogrešno si ti razumeo ono što sam gore napisao. Ja to JESAM koristio, samo nisam našao primenu u fotografiji. Ovo što si ti iznad naveo, to se zove ozbiljno retuširanje. To nije obrada. To je "zidanje" grafičkog zadatka. Ja LAB jestam koristio baš u štampi i otud mi je poznata njegova namena.

A mi ovde pričamo valjda o obradi fotografija? Stvari koje si gore pomenuo - nisu sastavni deo fotografije, već sastavni deo retuširanja. Ja sam tim nikada nisam imao problema. Kako misliš "izgori ti zlato u aparatu"? Zašto ti izgori? Realno, ja kad radim kritične stvari, ja prvo odradim sve provere. Izmeriš svetlo, fotografišeš kolornu kartu, doradiš ako scena ima previše EV. Onda fotografisanje i ako ne valja - PONAVLJAŠ. Ne pokušavaš da da popraviš. A ako se radi o turističkim fotografijama, tu tek ne vidim primenjivost.

Neko je pogrešio poentu fotografije... Stvar je samo u tome iz kojeg ugla ko diskutuje, a kako diskusija odmiče, nešto više nisam siguran da svi pišemo o fotografiji i njenoj obradi.

@smarko
Obradu fotografije u službi fotografije - ne. Obradu materijala za štampu - da.
3-4 lejera? Pa ok... možda se u nekom slobodnom tumačenju to može nazvati fotografijom. Jesam i to radio, ali se ne sećam da su me nedostaci omeli u poslu. Ako ja ne zeznem stvar, aparat ne zezne stvar... PS je poslednji koji može. A realno, ne sećam se ni kad sam poslednji put posegao za Curves u klasičnoj obradi, ako fotografija iole valja. Gro posla završim u ACR-u. Gro kolega fotografa ga završava u LR-u. Čim se period angažovanja preturi pretežno na PS, onda se udaljavaš od fotografije i približavaš digitalnoj umetnosti retuširanja.


Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 02:08:12 pre podne od strane StORM48 »

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #14 poslato: Novembar 12, 2015, 02:11:40 pre podne »
BTW, i naslov je pogrešan. LAB nije CM u smislu u kojem su RGB. ;)

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 02:12:41 pre podne od strane StORM48 »

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #15 poslato: Novembar 12, 2015, 02:21:08 pre podne »
Storm, ti sad projektujes primenu u obradi fotografije sa tvojim stilom obrade i sta ti smatras fotografijom, a sta ne. Opet napominjem da govorim o potencijalima takvog nacina obrade, a ne upotrebnoj vrednosti za pojedince. Bas zato sam i pokrenuo temu.
Dao sam ti primer situacije u turistickoj fotografiji gde ne mozes da dodas fantasticno svetlo i da izvuces boje napolje, koje su inace tu, ali eto svetllo je takvo da ne daje boje. Fotorafija odlicna i neko eto zeli da izvuce te boje napolje, koje su inace tu. RGB to ne dozvoljava - lab dozvoljava. Ko hoce, moze to u labu, ko nece - ne mora. Ali, to je primer gde lab uradi nesto sto rgb ne moze.
Primer sa zlatom i metalima. Desi se neko da hoce da slika cigansku svadbu i uhvati kadar i fantasticnu fotografiju, ali zlato na ciganki toliko bljesti da potpuno ubija sve zivo na slici. Potpuno grotesktan primer i nebitan kao primer moguce situacije. Lab dozvoljava da ubijes to bljestavilo i vratis normalnu boju zlatu, a rgb ne dozvoljava. Samo primer primene jedne tehnike gde je to moguce, naspram druge koja to ne moze.
Na kraju govoris o stvarno licnoj stvari i potpuno nevezano za potencijal neke PS tehnike. Sto je neka tehnika dozvoljena, a neka nije? Gde je granica i ko je postavlja dokle doseze fotografija, a dokle digital art? Po meni, potpuno nevezano za potencijal jedne tehnike obrade sa drugim.

Razumem da si koristio LAB u stampi i vidim da si jako upucen u celu pricu, ali da li si probao u fotoshopu?
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 02:22:39 pre podne od strane smarko »

Van mreže smarko

  • Senior
  • ****
  • Poruke: 933
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #16 poslato: Novembar 12, 2015, 02:24:07 pre podne »
BTW, i naslov je pogrešan. LAB nije CM u smislu u kojem su RGB. ;)

Pozdrav
Hvala na ispravci, dvoumio sam se oko toga :)

Jasno mi je nasta ciljas i slazem se da je pogresan naziv.

Van mreže Serb

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 2444
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #17 poslato: Novembar 12, 2015, 02:31:00 pre podne »
Ovo sto sam naveo nije ozbljno retusiranje , cak sta vise dao sam samo par osnovnih poteza koji uglavno svi radimo.Kao npr ostrenje, kao pinpovanje boja itd...Krive sam naveo kao primer isto tako i zlato (naravno da se odradi sve sto je moguce da se ne dobije neki higlight koji je prejak itd...)...Ajde kad smo vec kod nakita i sam znas koliko ima postprodukcije (obrade, retusiranja zovi kako hoces) da se neki nakit nadje u nekom ozbljnom katalogu...Covek koji je jedan (po meni) od najboljih bas u toj vrsti fotografije daje retuserima tu fotku na obradu i ona prodje kroz ne znam koliko layera...Nemoj mi reci da i to digital art...

Vrlo dobro ja znam poentu fotografije i gresis svako ko  misli da fotografija moze da ima jednu poentu . Isto tako je i obradi. Obrada fotografije zavisi i od njene namene itd...Dokumentarna fotografija, se javlja kao vizuelna informacija, estetizacija moze da se radi u propagandne svrhe , ali u opisavanju crne strane zivota svaka estetizacija i obrada je kontra produktivna, znaci tu nikako nije pozaljna obrada  Dok kod beuty ili komercijalne fotografije ta ista je neophodna ( jedino ako ti beuty i modnu editorijal i slicnu fotografiju smtras digital artom tu ima i preko 20 layera)... I svako ko identicno radi obradu za sve vido fotografije jako gresi...Poenta je da ne moze lako da se napravi granica dokle sa obradom....

Obrada nije bila strana ni na filmu , od retusiranja lica , do foto manipulacije, cros procesinga i cega jos hoces...Moj licni stav je da fotografija treba da se obradjuje , retusira , ali u zavisnoti namene fotografije i stepen same obrade. Ali opet kakve veze ima sve ovo sa ovom tehnikom, LAB tehnika ima dobre stvari koje mogu da ti ubrzaju obradu , pritom da ti ne naruse kvalitet pocetnog fajla. Kad se obradjuje treba koristiti tehnike koje nisu destruktivne ili bar u vecoj svojoj primeni.
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 02:32:22 pre podne od strane Serb »

Van mreže StORM48

  • ... - --- .-. -- ....- ---..
  • Administrator
  • Veteran
  • ***
  • Poruke: 3712
  • ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
    • StORM48_
    • Pogledaj profil
    • StORM48 flickr gallery
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #18 poslato: Novembar 12, 2015, 02:34:13 pre podne »
Vidite... nije u pitanju šta ja smatram fotografijom, nego šta se smatra po nekakvim pravilima. Granice itekako postoje, bez obzira što većina  misli da je fotografija sve što je u nekom momentu izašlo iz aparata.

Probaj da učestvuješ na nekom konkursu koji organizuje ili barem žirira telo sastavljeno iz redova FSS ili neke druge oficijelne organizacije, pa ćeš videti kakve su propozicije učešća. Na kraju, RAW je na kraju obavezan na uvid i tada u vodu padaju čak i neki izabrani radovi od strane žirija. Dešavalo se. Zbog čega? Zbog agresivne obrade, menjanja atmosfere na fotografiji i sličnog... dodavanje i menjanje elemenata da i ne pominjem. Za to se odmah spaljuje na lomači. :D

No da ne idemo dalje u tu stranu, kome je jasno, jasno je. Kome nije, nikad i neće biti.

Cenim ja teoretisanje, ali moje praktično pitanje u ovoj temi je šta prosečan fotograf toliko megabesno radi, da mu rezultat zavisi od pikanterija sa toliko manipulacije u obradi? Smarko je naveo si neki primer sa lošim svetlom i ja ne mogu da to doživim tako kako on to (očigledno) doživljava. Fotografisao sam u svakojakim situacijama i jedino što je ikad moglo da me omete je previše kontrastna scena. A kad tu zaškripi, daleko će pre senzor napraviti problem, nego što će ijedan kolorni prostor uspeti da spasi.

Idem bre da spavam...

Pozdrav
« Poslednja izmena: Novembar 12, 2015, 02:38:29 pre podne od strane StORM48 »

Van mreže Serb

  • Veteran
  • *****
  • Poruke: 2444
  • Pol: Muškarac
    • Pogledaj profil
Odg: Color management u LAB
« Odgovor #19 poslato: Novembar 12, 2015, 02:49:40 pre podne »
Idem i ja da spavam :) Mislim da masisi poentu onoga sto ja pisem , tacnije da negiras potencijal ove tehnike  bez neke vece potrebe . Koriscenjem ove tehnike nece se dobiti hdr, nece doci do foto manipulacije , ako se pravilno koristi:)Ja sam uvek tvrdio da fotografija dobra dolazi iz aprata a posle ide obrada i uvek tvrdim i tvrdicu da prilikom bilo koje obrade fotografije treba da se koristi ne detruktivna tehnika kojih srecom ima u PS, a lab je jedna od njih :)

Lak noc storm , mare :)