@tik-tak
Ako znaš čemu služi Anti-alias u PC igrama, onda otprilike možeš da skontaš čemu on služi i na aparatima. Tehnologija
Bajerovih senzora, koji su dominantni u foto-tehnici, konačnu fotografiju formiraju kombinujuću "gomilice" susednih piksela različitih kolornih kanala. Mozaik piksela mora da prođe naročitu interpolazciju ("debajerizaciju"), kako bismo dobili konačnu fotografiju.
Da bi se izbeglo ispoljavanje nusprodukta ove tehnike, pojave poznate kao
Moiré, pribegava se blagom optičkom "peglanju" zraka, tako da je na kraju rezultat nešto mekši nego što senzor tehnički omogućava, ali zato nema Moiré efekta (čita se "Moare") i delimično je oslabljen uticaj šuma koji senzor generiše.
Praksa izostavljanja AA (poznatog još i kao Low-Pass filter) nije nepoznata i najčešća je u klasi MF senzora, gde je mnogo bitnija količina detalja, nego kvalitetna borba sa šumom. Moiré je u suštini mnogo veći problem i dosta ga je teško ukloniti softverski. Međutim, kako vreme prolazi i ta tehnika se usavršava, pa novi LR4 dosta bolje uklanja ovaj negativan efekat sa fotografija.
Kako se Moiré ispoljava? Kada je teksura na fotografiji uniformna i "gusto" ispletena. Moiré se može pojaviti i na fotografijama urađenim sa senzorom koji poseduje AA filter. Međutim, to je kod ovih drugih (koji ga ne poseduju) daleko izraženije. Najčešće se to vidi na tkanini, ali i na drugim geometrijski pravilnim površinama, koje su predstavljene gustim rasporedom linija. Par primera:
Levo je fotka koja pati od ovog efekta, a desno je stvarni izgled tkanine. Taj efekat su svi videli mnogo puta, i na kompjuteru i na TV-u:
Lepo se vidi kako je snimak prošaran potpuno imaginarnim kolornim partijama, poteklim upravo od strukture Bajerovog senzora.
Na trenutke se može zaboraviti koliki "pain in the ass" Moiré može predstavljati, uzevši u obzir količinu zabeleženih detalja. Međutim, da je sve tako divno, ne verujem da bi se Nikon odlučio da izbaci dve verzije aparata. Očigledno je da se u oba slučaja nešto žrtvuje.
Pozdrav