Storm, iako si lepo objasnio (i ja ti verujem) meni ni dalje nije jasno zasto je pravilo da aparat bude u manualnom modu? Ja sam blic koristio i u Av, Tv, P i Auto modu. U svakom modu mi je, moze se reci, radio savrseno. Desavalo se da nekad, nekad ne izmeri dobro svetlost pa slika ispadne sa vise ili manje svetlosti.
Pravilo da se blic koristi u manuelnom modu (za one koji su se sad uključili, ponoviću - govorim o APARATU u manuelnom modu, a blic može da bude na automatici/TTL) proističe iz vrlo jednostavnog razloga - jedino u manuelnom modu postoji potpuna kontrola nad osnovnim setom parametara, dok u svim ostalim barem jedan biva kontrolisan automatski, od strane aparata.
Kada aparat utiče na parametre, "ne pitajući" blic, onda se uglavnom dobijaju slabi (čitaj: nekonzistentni) rezultati. Ukoliko su uslovi idealni, mnogi neće primetiti razliku. Međutim, kada se radi tako da fotograf voli da maksimalno kontroliše krajnji efekat, zlatno pravilo je - manuelne kontrole na aparatu, a automatika na blic. Šta se dobija? Osim što se dobija mnogo ujednačenija ekspozicija/osvetljenost, ne dopušta se aparatu da pametuje: blenda je ta koju si sam namestio (ne bira je aparat kako se njemu ćefne, kao u Tv modu), a isto je i sa ekspozicijom - nekad duža ekspozicija može dati zanimljiv efekat, a nekad je nepoželjna. Zato da o tome ne odlučiš sam? Isto to važi i za ISO vrednost. Ako prepustiš brigu o tome samom aparatu, rizikuješ da na jednom snimku dobiješ kolorit kao u rudniku (bela lica i pozadina kao vulkansko grotlo), a na drugoj sve prši od boja i pomešane temperature svetla (na primer). Rešenje - OPET - manuelni mod.
Široka je tema, ali kapiram da je dovoljno jasno. U manuelnom modu su svi parametri zakucani, sve dok sam ne odlučiš da ih promeniš (a najčešće je potrebno menjati samo blendu, u zavisnosti od DOF-a koji želiš), a blic sam reguliše jačinu (tj. dužinu) bljeska.
No, hajde da ja usput pitam nesto. Kada koristim blic da "baca" u plafon, a pritom podignem belo kartonce, da li treba da bude spustena i ono plasticno staklo (tako da ga nazovem) za siroki ugao? Uvek sam bio u dilemi oko ovoga.
Zapravo, ne treba ni jedno ni drugo. Oba modifikatora služe za drugačije pozicioniranje glave. Belo kartonče ima zadatak da simulira bounce tamo gde nema dovoljno bliskog plafona ili zida o koji se bljesak može odbijati. U praksi, skoro sam siguran da ne postoji bednija imitacija reflektora, pa tu varijantu treba koristiti isključivo kada nekom želiš da pokažeš da Tvoj blic ima kartonče.
Za sve ostalo je blago rečeno neupotrebljiv. Uzgred, postoji neka mantra da to kartonče daje najboji efekat kad je glava podignuta na 75°, a onda se odradi fill-flash (doblicavanje po suncu i drugim sličnim situacijama u kontra-svetlu) gde treba dosvetliti lice itd. U praksi je po suncu pametnije nabaviti običnu zilbericu i postaviti je tako da reflektuje svetlost prema licu. Postiže se 10x bolji efekat, a i štede se i baterije i pingvini.
Plastični difuzor ima drugačiju namenu, premda jednako inteligentnu kao i prethodna: služi da se raspon pokrivenih žižnih daljina (kod 580-ice je to 24-105mm) može proširiti na 17mm kada se koristi UWA objektiv. Ima svrhu jedino kada se glava koristi u oborenom položaju i prži ljude po kadru. Što će reći - mrka kapa. Izuzetno, može da posluži da se dobije nešto mekše difuzno svetlo, kada se radi bounce o plafon. Ipak, budi oprezan, jer se glava inače i dosta brže pregreva dok taj "izum" stoji ispred.
Pozdrav