Peltije bi rešio šum dobijen zagrevanjem senzora, ali ne bi rešio onaj koji se javlja zbog efekta pojačanja, intereferencije itd, zar ne?
pa zavisi .. sta je fora, interferencije svakako ne moze da resi ali
- interferencije elektricne se resavaju relativno lako i jeftino i u aparatu ih nema ako aparat nema ugradjen blic .. eventualno wifi prica moze da zeza ali kao sto rekoh to se relativno lako regulise u aparatu i nije skupo..
- interferencije elektromagnetne se skupo i tesko resavaju ali koliko ja poznajem dizajn senzora one ne uticu na rad istog ni malo
- interferencije u i blizu vidljivog spektra se vec resavaju na pojma nemam koji nacin ali to valjda oni znaju imaju to i na svim ostalim senzorima i to se svakako ne odrazava na sum kod high iso fotografije
na sum fotografije utice najvise temperatura, nejednaka temperatura pixela utice na razlicito ocitavanje pixela, to se za sam senzor resava na 2 nacina
- dobra termalna podloga senzora daje priblizno isti temp na svim pixelima
- spustanje temperature samog senzora jer je na nizim temperaturama razlika u temperaturi izmedju tacaka manje bitna
peltije resava spustanje te temperatura
dalje na sum utice pojacavac za svaki pixel, radi se o vrlo jednostavnom pojacavacu, da kazemo da je u pitanju prost operacioni pojacavac, problem kod njega je sto pojacanje varira sa temperaturom i ta varijacija sa porastom temperature raste... resenje, opet ista prica kao kod senzora
Što se kropovanja tiče, tu si u pravu. Lepo je imati mesa na pretek (pa makar i ovog crvenog, kancerogenog >), ali je to teško iskontrolisati u realnosti, veruj mi na reč.
za razliku od nikona canon ima dobru foru sa vecim i manjim raw fajlom, mogu da uvedu jos 2 velicine na velikom senzoru i eto resenja, kad ti treba meso eto mesa, kad ti ne treba nemas problem .. takodje mnogo je lakse smanjiti fotku nego je povecati..
BTW, kad si već pomenuo Peltije... meni bi sasvim logično bilo da se isti koristi u astro-fotografiji, jer se tu tuku ekspozicije od najmanje par minuta, pa do više sati, zbog čega je senzor često vreo kao ringla.
koristi se naravno... astrofotografija u zavisnosti od cene koristi ili peltije sa fenom, ili peltije sa vodenim hladjenjem ili imaju toplotnu pumpu sa freonom (ovo su vec 10k+ kamere, do 10k je uglavnom peltije)
koriste se takodje i neki trikovi na jeftinijim astro kamerama i na jeftinim infracrvenim kamerama (Gde je temperatura pixela jos znacajnija) a taj trik bi realno mogao da se iskoristi na dslr-u .. sta je fora imas "crnu plohu" koja stoji ispred senzora, uradis citanje senzora i znas da je ispred tebe crha ploha, kalibrises senzor za trenutnu temperaturu svakog pixela (softwerski), uzorkujes sliku (sklonjena crna ploha, diglo se ogledalo..) ... npr jeftina infrared kamera na svakin 10-15 frejmova radi rekalibraciju, astro radi na 10-60sekundi ... ne vidim nikakav razlog da DSLR senzor ne uradi istu stvar, skljocne jednu sliku u potpunom mraku (kontam da je zadnja strana zavesice crna) pre nego skljocne high iso sliku, uradi rekalibraciju... i skines sum za 90% ako ne i vise
E sad, u pogledu korišćenja Peltijea imam jedno pitanje - zar on kao nuspojavu nema izrazito zagrevanje kontra-strane?
da ozbiljan problem, vruca strana izbacuje vise energije nego sto se uklanja sa hladne strane i to jeste problem, da bi se senzor drzao na nekoj fensi temperaturi od 4-7C sto bi realno bilo idealno za isti sa druge strane treba da ohladis dobrih 70tak C ako ne i vise (ne znam koju energiju disipira senzor da bi mogao tacno da izracunam), *ALI* sa modernom tehnologijom heat pipe-ova nije nikakav problem da se napravi modularni sistem gde bi u gripu imao sistem za hladjenje tako da ako oces da imas super high iso low noise dodas grip odozdo i zavrsis posao .. grip mozes da koristis i kao fen za kosu
... da ne kazem da bi sigurno bilo ljudi koji ne bi imali problem ni da zakace jos 2kg "spravu" na aparat koja bi im omogucila takav rad