Sto se subvencija tiče, evo u Nemačkoj se ukidaju..kriza, šta ćeš... A ako ne mogu Nemci, kako možemo mi ?
pa i mi smo ukinuli, ovo je zadnji mesec da moze da se traze subvencije i kraj nema vise ni kod nas...
to je u celoj evropi bio kratkotrajni bust samo ... ne znam zasto, ali realno sto ne bih uzeo 2k5 ako vec daju... ako su davali taksistima 8k i kojekakvima kakve gluposti, ja necu se odreknem mog dela nece me prevare
Drugo, zasto bi država subvencionirala luksuz uopše mi nije jasno.
nije svaki hibrid luksuz... ako sam ja shvatio dobro ove subvencije nisu bile samo za nova kola mada moguce da gresim
Ajd kad subvencioniše ugradnju PVC stolarije to je ok, ili natalitet, dugoročno se isplati. Ili poljoprivredu, i to se dugoročno isplati.
absolutno se slazem... mada i to kada subvencionises kako treba (kao npr us svedskoj) a ne kako su to ovi nasi uradili pa ako uzmes subvenciju mora radis kod njihjovih majstora koji su taman toliko skuplji od ostalih
Nadam se da ljudi znaju da mi nemamo proizvodnju e-automobila u Srbiji.
fiat 500 elektricni je trebalo da se pravi ovde kod nas ali je iz nekog razloga to pomereno negde u cesku lli tako nesto... zasto -nemam pojma .. mada sve informacije koje imam oko fijata je da oni vec 20 godina ne zele da su u srbiji i da su tu samo zato sto im je bilo full sve bedza, cim je istekao bedza period bili su u fazonu ili da se produzi bedza period ili odlaze... no to su vise/manje kuloarske price ne znam sta je istina ... sam 500 elektricni je izmedju sladak i smesan ... sigurnosno je go..no, ali je zanimljiv za voznju kazu ovi koji se razumeju
Dakle, mi da subvencionišemo luksuz da bi neke strane firme proizvodjači zaradjivali kod nas??... zašto , zbog čega...ne razumem, ko to još radi..?
pa cela evropa je subvencionisala SVE hibride tako da su oni uradili istu stvar, hrvati imaju svog proizvodjaca a VW im je uzeo 100% subvencija (kazu da je bilo namesteno), mnogi nemaju proizvodnju automobila pa su subvencionisali ... kao sto rekoh na pocetku ideja promovisanja elektricnih automobila je realno skrivena agenda promovisanja pametnih automobila i to je sigurna informacija sa previse ozbiljnih izvora ... ono sto meni nije jasno je zasto se krije pravi razlog zasto se ne ide direktno sa guranjem pametnih automobila...
ekologija svakako sa tim nema absolutno nikakve veze, posebno ne u srbistanu, to je bar svima jasno
Druga demagodija slična prvoj glasi, besplatno punjenje automobila To je nešto što će po meni jako brzo da odleprsa u proslost. Pa kada je to izvinite postojao besplatan ručak..?
To moze da traje dok je takvih vozila malo. Pa zamislite da ste vlasnik besplatih pumpi i da vam se formira red svako jutro pored svakog punjača...Ko će bre to da plati..
...Tu je tek teško dati dati smislen odgovor.
suvise je dugotrajno punjenje da bi se formirao red, nece to niko da ceka
N mesta sa punjacem uvek moze da postoji bez obzira koliko je automobila, sada je to "znacajno" jer su ta mesta uvek slobodna, "sutra" to nece biti bitno jer ce ta mesta uvek biti popunjena i neces racunati na njih...
isto mozes da kazes i "besplatan parking" - zasto bi ti bilo ko dao besplatan parking, a eno opet ga daju, do duse vec su krenuli razni TC da ukidaju pa imas samo sat vremena besplatnog parkinga posle toga placas, ili imas besplatan parking ako potrosis vise od xyz para u TC-u i slicno .. ti ces privlaciti klijente kako znas i umes, besplatno punjenje u TC-ovima je samo jedan od nacina privlacenja kupaca nista drugo realno nema veze sa ovom pricom
... a u zemljama poput norveske koje imaju visak struje i koje imaju tu neki eko agendu i svo sto rade je u korist te eko agende oni zele da ukinu sus automobile kompletno ali to je par zemalja na svetu, opet nebitno za ovu pricu
Drugo cena punjenja automobila će rasti čim država krene i tu da se ugradjuje.
Pa ne misli valjda neko da će se država odreći akciza koje danas postoje na gorivo..!? Ni na plin isprva nije bilo akciza... pa eto čim se malo omasovilo, opaa evo ga..
dokle god budes mogao da ga punis kod kuce drzava ga je popusila tu ...
elektro (ne bas hibridi) prave tu veliku disrapciju sto se drzave tice, realno akcize i registracija gde drzava lapa velike pare "navodno za odrzavanje putne infrastrukture" padaju u vodu jer kalkulacija po kolicini goriva i kubikazi motora vs habanje puteva vise ne radi posao tako da ce morati da osmisle novi nacin za naplatu haraca i to ce se sigurno desiti sa povecanjem % elektro automobila na ulici.... ja mislim (tj 100% sam siguran) da to nece biti kroz struju / punjenje vec da ce iskljucivo biti kroz registraciju i da ce sve ono sto su prosecno do sada uzimali u akcizama+registraciji sada prebaciti na registraciju ... tako da ako je meni registracija 400eur i ako trosim 100eur corbe mesecno to je cca 1250eur godisnje drzavi, znaci dicice mi registraciju na 1300eur i to je to .. ja ocekujem da ce to tako biti reseno .. deo drzavi na godisnjem nivou ostaje u proseku isti (realno ko je trosio 50eur mesecno corbe placace godisnje vise nego do sada ko je trosio 300eur corbe mesecno placace manje ali ..)... visoka cena godisnje registracije automobila dovodi do toga da je posedovanje automobila ozbiljan luksuz i rentiranje automobila postaje realna alternativa sto dovodi korak blize flotama raznih organizacija koje uskoro postaju bezpilotne te u tom trenutku vise ni nemas zelju da posedujes automobil vec ti je ok da ga pozoves na ulici on dodje, odveze te i ode ...
to je ekipa koja igra 50 godina unapred igru, 100 godina, generaciske promene, ne ko ovi nasi od juce do danas... tako da svaki taj njihov potez treba gledati na duze staze, ne na kratko jer na kratko cesto nema nikakvog smisla
Razvoj baterija? Pa one su se sasvim uredno razvijale i pre upotrebe na e-vozilima.
silno gresis, siiiilno
apple sa iphone je napravi prvu revoluciju baterija (nije ih apple razvijao ali je napravio prvu ozbiljnu potrebu) i posle toga automoibili su napravili drugu revoluciju baterija .. bez ta dva pokretaca baterije su se razvijale extremno sporo jer je u njihov razvoj ulagano 1000x manje para (manje od 0.1% godisnje u odnosu na danasnji budzet). to ne znaci da se sada razvijaju 1000x brze, postoje tu ozbiljni limiti ali sa 1000x vecim budzetima mnogo je razvoj ozbiljniji i posmatraju se mogucnosti koje su ranije bile suvise skupe za testiranje...
Zapravo od pojave e-automobila nije se nista revolucionarno desilo u tom pogledu.
mislim da nisi u toku sa baterijama zadnje 2 godine
gresis silno
Što se tiče opaske da će proizv.struje povećavati kako se broj e-automobila bude povećavao...hm..eh, tu je tek nastao problem, naspram koga sve dosada rečeno zvuči tek kao dečiji vrtić...
jos nije bila situacija da je potraznja bila veca od ponude na godisnjem proseku .. kako sa razvijaju fabrike, kako raste potraznja tako se dodaju izvori... pitanje koje ce resenje biti kada se potraznja ponovo poveca (ja volim nuklearne elektrane licno samo da ih ne vode politicari) i da li ce svaka drzava moci za sebe ili ce morati da uvoze .. sta ce biti izvori (eno francuzi deluje da ce izgubiti pristup jeftinom uranijumu tako da pitanje koja ce cena biti njihove struje iz nuklearki) ... ali ne verujem da ce to biti problem u bilo kom trenutku
U Nemačkoj npr ukinute su sve nuklearne elektrane za proizvodnje el. energije iz ekoloških razloga (sindrom Fukošima). Zatim su ukinute sve/ili skoro sve, elektrane na ugalj (opet iz ekoških razloga),
a prednost je data Elektranama na plin, jer su one ekološki prihvatljive.
Medjutim plin su sami sebi precvikali , a proizvodnja na tečni plin im se ne isplati jer se ispostavilo da je preskup, tako da i od toga tanka fajda.
To ih nije omelo da sami sebi čestitaju kako su uspeli da se otrgnu od plina nekih mrskih država te da su golem posao završili za gradjane EU.
pa vidi, ista ta nemacka moze sutra da odluci da vrati nuklearke ako ne zeli da zavisi od struje iz francuske, sa druge strane francuzi spustaju cenu svoje struje iz nuklearki da bi je prodavali drugima i obeshrabrivali druge da prave svoje... svaka ta odluka se po potrebi promeni ... da ne pricam da i dalje postoji realna sansa za rat u evropi posle koga se sve to mnogo lako izregulise, da ne kazem da je dovoljno sada da izregulisu ukrainu i od nje naprave deponiju koju su hteli da prave u srbiji jer kada imas unistenu zaduzenu zemlju to je tvoja prcija moz radis sta oces... tako a ce npr secnu deo za svoju proizvodnju hrane, secnu deo za otpad i ostalo nasele viskom neradnika koje su uvezli ovih 10tak godina
A vetro parkovi na koje su date milijarde podbacuju zadnjih ˝nekoliko godina˝, jer vetar ili nije duvao onoliko koliko su oni planirali ili je duvao na način na koji oni nisu očekivali.
AFAIK problem sa vetroparkovima nema veze sa planiranim duvanjem vetra vec sa kvalitetom glavnog lagera na propeleru, ako je jak i tezak traje ali je efikasnost mala, ako je lagan i efikasan raspadne se pre planiranih 20 godina exploatacije ili tako neka prica, no stvarno se u vetroparkove ne razumem ni malo, imamo mi ovde @oldtimer-a koji o tome moze da napise roman
covek je strucnjak za te stvari
Naravno u Aziji , Americi i drugde po svetu ni najmanje ne žure sa ovakvim ishitrenim odlukama.
pa u aziji je proliferacija elektricnih automobila ogromna, proizvodnja sus automobila je gotovo stala, sve su ili hibridi ili elekticni automobili... prodaja sus automobila u kini gotovo da ne postoji ... ima vise od 50 proizvodjaca elektricnih automobila i svi su do jaja, jedino se ne prodaju van kine, jer patenti
... kinezi ne sljive 2% medjunarodne zakone i pokupise sve od svih i koriste kod sebe i zabole ih
Ali prosto je... ako napraviš uzastopce 10 loših odluka - biće posledica.
pa EU za sada vode birokrate koji su debili, ja sve ovo gledam kroz proizvodjace automobila, ne kroz EU biroklratiju, proizvodjaci znaju tacno sta rade i koji im je plan narednih 50-60 godina a EU birokrate tu samo rade sta im plate da rade... i zato kazem da izvor struje nije problem jer ako struje bude trebalo struje ce biti i ti isti EU birokrate ce reci "ma ugalj je u stvari do jaja" ili "nuclear is safe" ili stagod i napravice izvore potrebne onima koji ih placaju
sto se mene tice pored hidro, nuklearne su ubedljivo najbolje, jedini sistem koji prati sav ulaz i izlaz, koji ima ozbiljne sigurnosne procedure, testove, provere... shit happens svakako, i desavace se, ali koliko je ljudi izginulo u srbiji na blatu, koliko je zivotne sredine unisteno havarijama, koliko se zivotne sredine 24/7 unistava spaljivanjem tog blata, koliko je najkvalitetnije obradive zemlje spaljeno? to moze da se poredi bez problema sa nekom fukusimom, samo fukusimu nisu mogli da sakriju a ovo pokusavaju