Mozda bude nekom od koristi da objasnim kako analiziram svoje fotografije. Zoran je dobro definisao ove fotografije kao turisticke, jer se one razlikuju od klasicne pejzazne, portretne ili arhitektonske fotografije. Razlika je najveca u pripremi, nalazenju prave lokacije, cekanju perfektnog trenutka. Hocu reci da u turistickoj fotografiji o vecina ovih stvari mora da se uzme takve kakve su i nema vremena za ozbiljnu pripremu.
Sta nije bilo dobro nasta nisam mogao da uticem:
- Toliko puta spomenuta obuca je bila kljucna i ovog puta. Morao sam da se lomatam preko ostrih i klizavih stena i da jurim vreme dok sunce ne padne iza planine, bez mogucnosti da eksperimentisem sa kadrom previse. To nije moguce u papucama za plazu. Ono sto bih pokusao je da se odaljim jos vise unazad i izaberem duzu zizu, kako bih dobio slican kadar, ali bi dobio vise na kompresiji pozadine, grad bi izgledao blizi, sunce vece, eksperimentisao bih jos malo za pozicijom odakle fotkam itd. Zbog papuca i rizika da ne slomim vrat i zelje da idem dalje u levo po tim stenama i uhvatim jos neki interesantan kadar iz drugog ugla, morao sam da se zadovoljim ovim kadrom i nastavim dalje. Savet - adekvatna obuca za razlicite prilike
- Krenuo sam sve sa stativom, ali sam ga ostavio na pola puta, jer stvarno nije bilo pametno nositi stativcinu sa mokrim papucama po tom terenu. Zbog nedostatka stativa, morao sam da povecam ISO kako ne bih dobio stresenu fotku. Savet - znati koji deo opreme je potreban
- Morao sam da ostavim F/11 jer iznad ISO 400 nisam hteo da idem. Sweet spot za moj primerak objektiva je f/14, sto zavisi od objektiva do objektiva. Savet - dobro upoznaj svoju opremu
- Radio sam tri ekspozicije od kojih je jedna bila stresena, tako da su za fotku upotrebljena 2 snimka. Na ovom snimku, tri su minimum da bi se olaksao rad u PS-u kasnije. Savet, ne treba se oslanjati na LCD ekran
Sta nije bilo dobro, a moglo se uticati. To su ujedno stvari koje su najvise i narusile kvalitet. Stvari koje vrlo dobro znam, ali dosao mi momenat otaljavanja:
- Ostavio sam CPL filter, iako sam znao da moze samo sranja da napravi kad se fotka direktno u sunce. Osim flera koji mi je najvise osakatio snimak, izgubio sam bar jednu blendu koja bi mi donela olaksanje jer nisam imao stativ
- Koristim jednostavnu tehniku da eliminisem fler koji osakati fotku u ovakvim trenucima. Fler u landscape fotografiji je nesto sto treba izbegavati, jer jako narusava kvalitet fotke i detalje. Ja ga ne ne volim nikako. Vrlo jednostavno je to izbeci, a nisam to uradio
Kasnije u PS-u sam izvukao koliko sam mogao, potrosio bar 20 minuta vise pokusavajuci da popravim ono sto sam upropastio na terenu i opet nisam dobio rezultat kakav je mogao da se dobije, samo sa malo vise paznje.
Neka moja iskustva sto se tice post procesinga ovakvih fotki... Nema sanse da bilo koji HDR softver da rezultat kao manuelni blending vise fotografija. Vremenom sam usavrsavao tehnike kako je to najbolje postici sa jako malo truda. Poenta je u RAW konvertorima ciljati svaku ekspoziciju ka srednjim tonovima i rasporediti ih tako da svaka fotka ima sto veci dinamicki raspon, vodeci racuna o mikrokontrastu kao i o globalnom kontrastu, ujednaciti tonove svih ekspozicija sto vise i naravno, izbegavati pregorevanje i zapusavanje fotki pre ulaska u PS. Nakon toga, mali milion tehnika kako to spojiti zajedno u PS-u. Ja najvise koristim luminocity maske, sa dodatnim pojacavanjem kontrasta radi separacije. Ono sto sam takodje zakljucio, bilo sta sto se radi globalno na celu fotku, obicno ne daje dobar rezultat. Mnogo maski, deo po deo fotke ciljano ka izgledu koji zeli da se dobije. Postoji naravno dosta stvari koje je tesko ovako objasniti.
Ne znam sto sam ovo napisao, ali mozda nekom bude od koristi