Probacu ja da objasnim. Opet cu se ograditi da je ovo moj stav i da ne ocekujem da se svi usaglase sa njim.
Linije su izuzetno mocan alat za kompoziciju i razliciti tipovi linija potpuno promene osecaj kod onog koji posmatra fotografiju, jer nas mozak refleksno pravi asocijacije i tako se stvaraju razliciti dozivljaji u fotografiji. Ako bih morao da izaberem jednu stvar koja moze najvise da utice na neku fotografiju, onda su to linije. Emocija je potpuno izgradila svoj stil igrajuci se sa linijama. Zato i fotke ostavljaju tako mocan utisak, jer su u njenim fotografijama linije jako upecatljive.
Bicu vrlo kratak, ako nekog zanima ima na netu mnogo da se procita o tome.
Vertikalne linije ljude asocira na stabilnost, cvrstocu, snagu. Zato linije na zgradama koje nisu vertikalne, izazivaju potpuno drugaciji osecaj i kao nelagodu, jer zgrada treba bas da daje osecaj kakav sam opisao, a ne osecaj dinamike, nemira i nestabilnosti.
Horizontalne linije izazivaju osecaj mira, spokoja, opustenosti. Zato ces cesto cuti da se ljudi bune kad horiznot nije u ravni. Automatski kad ih izbacis iz horizontale, unosis dinamiku koja obicno kod takvih scena nije pozeljna. To je veca greska nego kad pocnes da krivis zgrade.
Dijagonalne linije unose dinamiku, pokret, zivost, dramatiku u fotografiju. Jednim korakom recimo u landscape fotografiji moze potpuno da se promeni kompozicija, upravo jer korakom, zadrzavajuci slican kadar, neke potencijalne linije mozemo da promenimo (iz horizontale ili vertikale u dijagonalu i obrnuto).
Dacu ti primer jedne fotografije gde sam namerno iskrivio zgradu. Svesno sam vertikalne linije pretvorio u dijagonalne da bih uneo dramatiku, osecaj velicine zgrade. Tom osecaju doprinosi kontrast u svetlu, bojama itd... Takav mi je osecaj da je na ovoj fotki dozvoljeno, cak pozeljno prekrsiti to pravilo. Na istoj temi, obrati paznju i videces da sam na drugim fotkama jako pazio da mi linije budu strogo vertikalno.
http://pcfoto.biz/digitalnifotoaparati/index.php?action=dlattach;topic=7291.0;attach=36623;imageE sad, kako sve te linije mogu da komplementiraju jedna drugoj i da naprave cuda, to je filozofija, umetnost i talenat koji ne moze niko da nas nauci... Iskustvo, vezba i prirodni osecaj, sta reci...
Oldtimer je mislio na tilt shift objektive. Bilo je vec reci o njima. U pitanju su specializovani objektivi koji pomazu prilikom ovakvih scena.