TIMELINENije retkost da se vodeći proizvođači neke industrijske branše učestalo smenjuju na mestu lidera po prodajnim parametrima. Posebno je čest slučaj da jedan od njih zadaje „domaće zadatke“ ostalima, a oni se potom trude da svoje proizvode učine boljima i sustignu, pa i prestignu trenutno vodećeg, sebi osiguravajući finansijski uspeh. Ali, koliko se često dešava da proizvođači potpuno preokrenu sopstvene planove i zamene mesta, jureći ono što je konkurent prethodno pokazao, u isto vreme potpuno previđajući planove rivala? Rekli bismo – ne baš previše često.
Otprilike se upravo to nedavno desilo – Nikon je, gledajući da iznedri aparat koji će direktnije udariti na Canon xxD seriju DSLR-ova, dizajnirao svoj D7000, telo koje po većini funkcija dostiže, a po nekima i daleko prevazilazi vrlo popularnu srednju klasu Canon aparata. Istovremeno, Canon je upravo tu klasu „devalvirao“ i spustio je za pola koraka niže, na nivo koji je blizak Nikonovom uspešnom D90. Poštovaoci Nikon tehnike imaju razloga da budu zadovoljni novoponuđenim telom, pogotovo što je D7000 aparat koji po specifikacijama pruža zaista mnogo, a cenom je dostižan za vrlo veliki broj onih koji su upravo iz finansijskih razloga sebe sputavali u nabavci Nikona D300. S druge strane, Canon je potpuno izmenio klasu „dvocifrenih“ (xxD) i učinio je novim igračem u timu, spremnim za hvatanje u koštac sa odlično prodavanim D90. „Kasno Marko na Kosovo stiže...“ glasi čuvena poslovica, koju mislilac iz naroda kao da je pisao posmatrajući foto-scenu, a okasneli pokušaj možda i nema toliko negativnih implikacija, koliko ih ima pomalo nerazumna odluka da se, praktično novoj klasi aparata, dodeli ime serije čiji nije sukcesor, čime se poznavaoci prilika potpuno bezrazložno navode na pogrešne zaključke, te se i priča o napretku zapravo posmatra kao priča o nazadovanju.
Ovakav razvoj događaja je u svakom slučaju neočekivan. Kada smo pre nekoliko meseci u testu EOS-a 7D konstatovali da nije potpuno sigurno da li isti ukida dvocifrena tela ili je samo novi „igrač“ u ponudi, još uvek nije bilo poznato da li će 60D uopšte ugledati svetlost dana. Naravno, logike je bilo u obe potencijalne odluke jer, kao prvo, 60D je dugo očekivano telo od strane Canon korisnika, posebno nakon veoma hladnog prijema prethodnika, EOS-a 50D, a kao drugo - ni eliminacija klase nije bila teška za zamisliti, u svetlu drugačije raspodele snaga, uvođenjem „sedmice“ i predstavljanjem bitno snažnijeg EOS-a 550D, nego što je za tu kategoriju očekivano, čime se stvara vrlo uzak prostor za realizaciju novog tela koje bi bilo između, a ne bi svojim potencijalom ugrozilo prodaju ostala dva.
Bilo kako bilo, Canon 60D je tu. Da li bismo trebali biti impresionirani? Dobro pitanje, ali sa krajnje komplikovanim odgovorom. Čuveni naučnik XX veka, Albert Ajnštajn, učvrstio je teoriju relativiteta, a ona je, pomalo paradoksalno, u sopstvenom obliku nekako uvek bila aktuelna i u proizvodno/trgovačkim okvirima. Što bi značilo da uspešnost novog koncepta dvocifrenog Canona zavisi pre svega od ugla iz kojeg ga posmatramo. Za neke će to definitivno biti fijasko, gledano iz tabele, uz prebrojavanje i štikliranje nedostataka u odnosu na 50D, a za neke će pak, to biti upravo ono što im je nedostajalo u planovima za realizaciju nabavke EOS-a 550D – bolje telo, unapređene ergonomije, nesputano visokom cenom zbog magnezijumskog kućišta čije usluge i tako retko koriste, a opet – uz senzor i video mogućnosti koji su i sam 550D izdigli visoko na listi najpoželjnijih DSLR-ova.
SPECIFIKACIJEIako za suštinu fotografije i njen nastanak mahom nisu od krucijalnog značaja, specifikacije funkcija jesu vrlo bitan parametar sagledavanja svakog aparata. Ako ne u toku korišćenja, ono barem u toku nabavke, jer vam omogućavaju nekakav opipljiv dojam spram sume koja se za konkretan proizvod traži. Obično u tabelu tehničkih karakteristika stavljamo specifikacije prethodne generacije istog modela, ali je ovaj put čak i tako banalna akcija vrlo nepraktična. Kako uporediti aparat sa svojim prethodnikom, koji to zapravo nije? Odgovora nema, a tabela je tabela, pa ćemo Canon 60D ipak ubaciti u klinč sa 50D i 550D, da bismo videli ko je gde. Poređenje sa D90 ćemo izostaviti kao nesuvislo, zbog generacijske razlike, a posebno u svetlu onoga što je Nikon nedavno predstavio:
Tehničke karakteristike: Canon EOS 60D u poređenju sa 50D i 550D Prvi pogled otkriva nekoliko ključnih razlika u odnosu na višu (7D) i nižu (550D) kategoriju, ali i u odnosu na prethodnu generaciju dvocifrenih Canon DSLR tela. Telo od plastike, slične dimenzije, isti senzor, unapređenje nekih funkcija... Naprosto, promena je dovoljno da se njihova izvedba ne može analizirati u par rečenica. Informacija da je od premijere prethodne generacije prošlo, prilično neuobičajene, dve godine, nameće očekivanja da su promene korenite. One to jesu, ali se ne mogu sve promene posmatrati pozitivno. Ono što raduje je činjenica da je uspešan senzor zadržan. Ipak, postoji i nekoliko stvari koje neće biti baš primljene sa oduševljenjem, a o čemu se radi, videćemo u nastavku testa.
PAKOVANJEStandardno Canon pakovanje prati i najnoviji Canon DSLR. Na testu smo imali kit sa dobro poznatim Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS objektivom:
Canon EOS 60D, sadržaj kit pakovanja sa EF-S 18-135mm f3.5-5.6 IS objektivom Sadržaj kutije, osim samog tela i objektiva, obuhvata LP-E6 bateriju sa poklopcem, pripadajući punjač LC-E6 (ili ovde prikazanu LC-E6E, verziju sa kablom), standardni široki kaiš za rame sa poklopcem za tražilo, poklopac bajoneta, USB kabl za povezivanje sa računarom, A/V kabl, štampano detaljno i kratko uputsvo, garantni list i tri diska koji sadrže besplatan softver i uputstvo u elektronskoj formi. Softver se, kao i do sada, sastoji od Digital Photo Professional aplikacije verzije 3.9, za razvijanje RAW fajlova, EOS Utility alata za upravljanje aparatom, Picture Styles Editora za kreiranje kolornih stilova, Photo Stich-a namenjenog spajanju snimaka u panoramu, a tu je i Zoom Browser EX, za organizaciju i pregled fotografija. Sve aplikacije su dostupne u verzijama za Windows i Mac OS.
Uobičajeno je da aparati srednje i niže klase budu ponuđeni i sa jednim ili više objektiva u tzv. „kitu“, što omogućava nabavku po bitno povoljnijoj ceni od one za koju se sam objektiv može nabaviti pojedinačno. Canon 60D se nudi u verovatno rekordnom broju kit kombinacija. Na raspolaganju je, kao osnovni kit, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, a pored njega Canon nudi i EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS, EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM, EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM i EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS. Najčešće se izbor svodi na EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS, koji rasponom nudi mnogo, a optički je sasvim solidan, ako ne za dugotrajni rad, ono barem kao dobro rešenje do kupovine boljeg.
Ostatak teksta →
Canon EOS 60D, Test