60
« poslato: Septembar 06, 2012, 10:03:30 posle podne »
Prenosimo članak iskusnog korisnika sa PcEkspert foruma. Ukoliko kupujete novi prijenosnik ovaj članak obratiti će Vam pažnju na bitne stvari kako biste kupili što kvalitetniji prijenosnik.
Uvod
U ovom vodiču pokušat ću objasniti neke osnovne razlike među klasama laptopa čije razumijevanje je od presudne važnosti za donošenje prave odluke glede izbora odgovarajućeg laptopa. Prije vodiča moram spomenuti da ću raditi mnoge digresije i dopune, jer jednostavno ne mogu sve od jednom obuhvatiti, a ovo nije knjiga, ne stignem sve sistematski pravilno posložiti. Dakle ako negdje vidite neku očitu kontradiktoriku samo čitajte dalje, bit će to sigurno adresirano negdje dublje u vodiču. Osnovna podjela koju ću napraviti i koju ću cijelo vrijeme spominjati će biti na kućne i poslovne modele. Podjela je u stvarnosti puno složenija ali za demonstraciju osnovnih pojmova će suficirati. Ta podjela je u prvom redu kvalitativne prirode jer kvaliteta je najčešće najapstraktniji pojam kod odabira laptopa. Ljudi više-manje brzo odluče kakve im performanse i mogućnosti trebaju kod laptopa, donesu i neki cjenovni okvir, ali najčešće ih muči pitanje kvalitete. Svi bi htjeli da to bude i kvalitetna mašina, ali nisu sigurni na koji način doći do tog odgovora. Više-manje su svjesni da brojke performansi ne znače kvalitetu pa se najčešće hvataju za neku poznatiju marku laptopa kao garanciju kvalitete. Obično na tuđu usmenu preporuku koji eto ima upravo tu marku laptopa i sa njom je super zadovoljan. To je sve u redu, ali to jednostavno nije dovoljno široka slika koju valja sagledati.
Evo nekih smjernica: Kvaliteta definitivno ne ovisi o performansama i nije direktno povezana sa cijenom ako se radi o različitim klasama. Ima nekvalitetnih laptopa za 10000kn i ima kvalitetnih laptopa od 5000kn. Kvaliteta ne ovisi izravno ni od marki laptopa, puno je bitnije kojoj klasi pripada. Ali sad već idem previše naprijed. Iznijet ću prvo jedno mišljenje do kojeg sam došao postepeno kroz iskustvo. To je samo mišljenje, ali mislim da nije daleko od pravog stanja stvari;
Sve ove stvari koje ću spomenuti u vodiču ljudi sami od sebe zaključe bez da im itko to mora napominjati tek nakon što kroz duže vrijeme sami promjene nekoliko laptopa. Kao i za sve u životu iskustvo je najbolja učiteljica. Ali to nije nije glavna poanta. Bez objašnjenja (koje će tek slijediti u vodiču) većina ih naposljetku zaključi da im treba poslovni laptop. Poslovni laptop je etalon laptopa. Kućni laptop je u svakom segmentu do određene mjere podrezana verzija poslovnog laptopa. Naravno da bi se postigla čim bolja cijena.
Iznijet ću i još jedno vlastito mišljenje uz pretpostavku. Pretpostavka je da svi oni koji čitaju ovaj vodič su iznadprosječno računalno pismeni i osviješteni (da nisu teško da bi bili članovi ili čitatelji PCexpert foruma), mnogi od njih su pravi računalni entuzijasti. Opet većina njih su solidno upoznati sa klasičnim PC-jem, mnogo ih se prvi puta odlučuje za laptop. Moje mišljenje jest da su kućni laptopi za mase, preciznije računalno neobrazovane mase, svi vi entuzijasti prištedite si muke, učite na iskustvima drugih i pruštite si kvalitetan odnosno poslovni laptop.
Odmah ću napraviti malu digresiju jer vidim da će to postati problem. Neki žele laptop i za igranje (pravo napredno igranje najnovijih igara). Poslovni laptopi nisu primarno namijenjeni za igranje, ali mnogi imaju veoma jake grafičke podsustave pa u tom pogledu nisu ništa lošiji od laptopa koji su namijenjeni samo za igranje. Dakle opet preporučam poslovni laptop ako je moguće.
Da su kućni laptopi za mase potvrđuju i ove činjenice: Omjer modela kućnih i poslovnih laptopa je min 4:1. Dakle na svaki poslovni model, dolazi barem 4 kućna modela. Tu govorima samo o modelima, ako govorima o ukupnoj količini prodanih laptopa omjer je puno veći. Definitivno preko 10 kućnih laptopa na svaki poslovni. (opet digresija; sve ovo mislim za privatne osobe koje kupuju laptop za osobnu uporabu, firme ne računam). Dakle prema mojem mišljenju prosječni pojedinac koji kupuje laptop za sebe je prosto rečeno ovca. Sve su ovo savjeti. Ponekad jednostavno mije moguće zbog premalog buđeta kupiti poslovni laptop, ali svakako sam mišljenja da tome treba težiti. Također ovaj savjet nije baš univerzalan, uvjek postoje neki izuzeci (njih ću navesti niže)
Dakle što je to poslovni laptop o kojem tolko pričam i po čemu je on toliko bolji: Primarne odlike poslovnih laptopa su kvaliteta, pouzdanost, robusnost i prenosivost. Evo nekih razlika izmedju poslovnih laptopa, i laptopa za mase – tzv. kućnih latopa.
1. Poslovni su uvijek prenosivi, kućni ne moraju biti. Neki kućni su djelomično prenosivi, a neki nisu uopće. Prenosivost ću definirati max težinom i čvrstoćom konstrukcije. Radi težine nema poslovnih laptopa većih od 15.4″ (postoje i veće mobilne radne stanice, ali to je posebna kategorija). Max prihvatljiva težina je 3kg za povremeno prenošenje (ne svaki dan). Ako se prenosi na dnevnoj bazi odmah zaboravite na sve teže od 2kg (dakle 14″ i manje). Drugo je čvrstoća; čim je laptop prenosiviji to mora biti čvršći. Za kućne koji se ne miču, čvrstoća je apsolutno nebitna. Pošto se neće micati trajat će uz puno lošiju konstrukciju isti broj godina kao i poslovni u težim uvjetima. Dakle njima je dopuštena tanka i klimava plastika, kod poslovnih nije. Čim je laptop prenosiviji to se više mora pribjegavati uporabi specijalnih materijala jer plastika npr nije dovoljno robustna za svakodnevno prenošenje. To ćete lagano prepoznati u specifikacijama, koriste se magnezij, aluminij, čelik, karbonska vlakna, titan i sl. Iako nije apsolutno nužno da poslovni koristi specijalne materijale, ako se ne prenosi na dnevnoj bazi bit će dovoljna i neka specijalna impregnirana polikarbonatna slitina od kojih se obično prave poslovni laptopi (no i to je daleko robustnije od baznih plastika kućnih laptopa).
2. Poslovni laptopi u prosjeku inkorporiraju više bežičnih i sigurnosnih tehnologija. Također kod poslovnih modela je veća zastupljenost visokorezolucijskih kvalitetnih ekrana.
3. Poslovni laptopi najčešće dolaze više jamstva (u prosjeku 3god naprama 1god što je prosjek za kućne modele)
4. Osim veće kvalitete materjala od kojih se poslovni laptopi izrađuju, daleko je veća kvaliteta dizajna sklopova. Sve je na svojem mjestu, sve je funkcionalno i radi besprijekorno. Sve je pravilno dimenzionirano (hlađenje je prilagođeno zagrijavanju, baterija potrošnji, robustnost prenosivosti itd.). Kod kućnih laptopa je sve to lošije usklađeno jer se zbog uštede troškova obično koristi ista baza za sijaset modela na koji se nabacaju različiti moduli koji su nečesto loše usklađeni zbog presinga in-time marketinga.
5. Izravno povezano sa stavkom 4; daleko je veći stupanj završne kontrole. Software je puno kompletniji te je daleko detaljnije istestiran da slučajno neki komad softwarea nebi imao konflikt sa nekim drugim. Sve to skupa je posljedica već navedenog; da sve radi besprijekorno i funkcionalno.
6. Poslovni laptopi ne inkorporiraju nove tehnologije dok ne postanu industrijski standard. Zato kućni laptopi uvjek prvi dobiju novu tehnologiju, ali kasnije poslovni dobiju revidiranu i stabilnu verziju tehnologije. Također poslovni duže zadržavaju starije pouzdane tehnologije. To je razlog zašto se na poslovnim laptopima još mogu naći serijski i paralelni portovi, dok su ih kućni laptopi davno napustili. Ali to je pozitivna stvar jer doprinosi stabilnosti platforme i pouzdanosti poslovanja.
7. Zbog svega navedenog, jasno je da su poslovni laptopi skuplji. Naravno, posve opravdano.
Pokušat ću sad opisati i naglasiti pojedine segmente kod odabira laptopa za koje mislim da zahtijevaju dublji pogled.
I. Proizvođač
Većina ljudi previše generalizira kad je proizvođač u pitanju. Uopće nije bitno jel u pitanju Acer, HP, IBM ili Fujitsu siemens (ili neki od drugih poznatih brandova), bitno je o kojem se rangu uređaja radi, kojoj su publici namijenjeni. Svi oni rade i dobre i loše laptope. Pod loše u biti mislim one namijenjene najnižem segmentu tržišta (prosto rečeno – jeftinjake)
Preširoka je tema da bih detaljno objašnjavao pa ću navesti konkretan primjer koji se može i dalje primijeniti:
Za konkretan primjer uzmimo ACER i HP. Ovaj primjer je tipičan stereotip. Među početnicima većinom vlada mišljenje da je acer općenito manje kvalitetan, cijenom povoljniji, prilagođeniji nezahtjevnim korisnicima od recimo HP-a. Ništa ne može biti dalje od istine. Naime taj trend u mišljenjima proizlazi iz sljedećih razloga: Acer je postao poznat po jeftinim kućnim laptopima. Upravo je acer najzaslužniji za ovo omasovljenje laptopa u zadnjih 4-5 godina. Oni su probili cjenovne barijere i sa poslovnog platoa spustili laptop na razinu dostupnu svakom školarcu, bakici i susjedu.. Kao posljedica toga prodali su milijune jeftinih uređaja čija se kvaliteta često uspoređivala s gericomima i sličnim klasama…
S druge strane HP je uvijek glasio kao poslovni klijent, idealno robustno i pouzdano poslovno rješenje. Davno su stvorili taj buissnes image i to im se godinama i godinama sad lijepo otplaćuje.
ALI, to je bilo prije 5-10 godina, danas je situacija potpuno drugačija. danas je konkurencija prevelika da bi se bilo koji dio lukrativnog tržišnog kolača prepustio drugima odnosno svaki proizvođač ima čim širu gamu uređaja da bi pokrio svaki djelić tržišta. Tj svi imaju i jeftine prosječne uređaje (kao nekad acer isključivo) i vrhunska poslovna pouzdana rješenja (kao nekad HP isključivo). Uz to još i imaju milijun modela u sredini, da pokriju svaku moguću rupu. Vratimo se konkretno na acer i hp. Tipično se pod acer misli na aspire seriju. Ta serija je namijenjena kućim korisnicima. S druge strane u slučaju hp-a se tipično misli na nx i nc seriju. Te serije su poslovne serije (pogotovo nc serija).
Kao što sam obrazložio već, poslovne serije se ne mogu uspoređivati sa kućnim, to je usporedba kruški i jabuka.
Nikad još nisam čuo nekoga da spominje acerovu vrhunsku poslovnu seriju, a kod acera je to trenutno Travelmate 8xxx serija. I vjerujte to je apsolutno vrhunska serija u svakom pogledu. Naravno HP isto tako ima i kućnu seriju i onda ide pod imenom PAVILION. Također ne sjećam se kad je netko zadnji puta spomenuo taj pavilion. I naravno onda se nikad ne događa usporedba Travelmatea 8xxx serije i Pavilion serije, a u toj usporedbi Acer je više puta kvalitetniji od HP-a, u svakoj i najmanjoj sitnici. Općenito daleko bolji laptop (u kvalitativnom smislu). Na prvi pogled se vidi da je riječ o vrhunskom uređaju: poklopac od karbonskih vlakana, kućište od polikarbonata impregniranog metalnim vlaknima, ekran kao na najboljim stolnim LCD-ovima, performanse, podrška… Ali kao što sam već napomenuo to je nevaljala usporedba, usporedba kruški i jabuka…
TREBA uspoređivati kućne serije sa kućnim serijama, a poslovne sa poslovnim!
II. POJEDINI MODELI VELIKIH BRANDOVA
Ovo je najbitnije posebno poglavlje, tu potražite konkretan savjet. Svaki bitniji proizvođač danas ima i poslovne i kućne serije. Navest ću najbitnije:
ACER:
kućne serije: aspire, travelmate <6xxx
poluposlovne serije: travelmate 6xxx
poslovne serije: travelmate 8xxx (te neki od travelmatea sa manjim veličinama ekrana (14“, 12“), ferrari
APPLE:
kućne serije: MacBook
poluposlovne serije: MacBook PRO 17″
poslovne serije: MacBook PRO 15.4″
ASUS: (oni su komplicirani)
kućne serije: puno serija, previše za popisivanje. Sve koji počinju slovima A (kao A6k (a6000k)), Z (npr Z53T)
poslovne serije: serije koji počinju slovima: V (npr V2J), W (npr W5FM), U (npr U1F), S (npr S6FM), R (npr R1F)
posebne serije: G serija (G1 i G2)
-naime ovo su kućni laptopi koju su prošli znatne kozmetičke i strukturne promjene da bi se prilagodili igračima. Dakle ne spadaju ni u kućnu ni u poslovnu kategoriju. Imaju strukturna pojačanja jer su takovi modeli namjenjeni čestim povlačenjim po LAN Party-ima, dakle dovoljno su čvrsti za prenošenje ako se izuzmu ostali nedostaci igraćih laptopa (buka, zagrijavanje, velika masa, kratko trajanje baterije)
DELL:
kućne serije: Inspiron
poluposlovne serije: Vostro
poslovne serije: Latitude, Precision
posebne serije: XPS
-ista stvar kao i kod ASUS G igraćih modela. Ovo su Inspiron kućni modeli koji su posebno dorađeni. Dodan im je djelomični metalni oklop i brojni estetski dodaci kao i veoma snažna grafika. Ovo ne vrijedi za podmodel XPS M1330 koji je prema svim mojim kriterijima čisti poslovni model.
-za DELL treba još napomenuti da je on jedini od velikih brandova gdje se bilo koji laptop može dobiti u potpunosti konfiguriran prema želji (što je inače glavna prednost nekih manje poznatih brandova)
Fujitsu Siemens:
kućne serije: Amilo serija
poluposlovne serije: Amilo PRO
poslovne serije: Lifebook, Celsius
HP:
kućne serije: Pavilion te HP Compaq modeli koji imaju sufiks “s” (npr. HP 6715s)
poluposlovne serije: HP Compaq modeli koji imaju sufiks “b” (npr. HP 6510b)
poslovne serije: HP Compaq modeli koji imaju sufiks “p” i “w” (npr. HP 8510p, 8710w)
(nx, nc i nw su zastarijele serije)
Lenovo (bivši IBM, IBM ime je potpuno napušteno u posljednjoj generaciji laptopa:
kućne serije: nema
poluposlovne serije: 3000 N200 serija (prethodnika N100 sam klasificirao kao kućni model, ali N200 me se pozitivno dojmio i u varijanti sa visokom rezolucijom ekrana je svakako poluposlovni model)
poslovne serije: R serija, X serija, T serija (Z serija je ukinuta, zamjenila ju je R61 widescreen serija)
LG:
kućne serije: E serija
poluposlovne serije: R serija, A1 serija, C1 serija itd
Panasonic:
kućne serije: nemaju kućnih serija
poslovne serije: T serija, W serija, Y serija
-napomena: u ovom popisu ovo su najkvalitetniji, najizdržljiviji, najtanji, najlakši notebooci.
Također imaju i najduže trajanje baterije. Kvalitetniji su od recimo općepoznatog etalona kvalitete; IBM T serije
Samsung:
kućne serije: R serija
poluposlovne serije: M serija, X “c” serija, Q serija (bez “Pro”)
poslovne serije: X serija (bez “c”), Q “Pro” serija
Sony:
kućne serije: AR serija, N serija, C serija
poluposlovne serije: FE serija
poslovne serije: SZ serija, TX serija, TZ serija, G serija, BX serija
Toshiba:
kućne serije: Satellite, Qosmio
poslovne serije: Tecra, Portege
-napomena: Tecra “S” i Tecra “M” serije su prave Tecre. Tecra “A” je nova “ekonomska” serija i to nije prava punokrvna Tecra. Najnovija Tecra A9 prolazi kao puni poslovni model, ali prethodnika Tecru A8 klasificiram kao poluposlovni model
eto, ovo su svi najbitniji proizvođači, barem najpoznatiji. Ono što je bitno imati na umu: Ne treba sa skepsom promatrati ni jedan od navedenih punokrvnih poslovnih laptopa. Svi su oni iznimno dobri, uvijek je svaki laptop bilo kojeg proizvođača iz poslovne serije kvalitetniji od nekog drugog laptopa opet bilo kojeg proizvođača ali iz kućne serije! Nije moguće napraviti grešku kupnjom nekog od tih poslovnih modela (naravno pod pretpostavkom da se kupuje radi stvarne potrebe).
III. OSTALI PROIZVOĐAČI
Gore spomenuti su bili veliki proizvođači sa dugom tradicijom i svaki od njih ima određeni nivo kredibiliteta kod kupaca te masovnu poznatost. 95% ljudi će naći laptop koji trebaju među tim velikim brandovima, no radi ostalih 5% spomenut ću još neke
1. Gericom
-ova njemačka firma proizvodi laptope isključivo kućne kategorije. Dakle suprotno od onoga što trenutno pokušavam propagirati kao pametan izbor. No pustimo to na stranu. Dakle Gericom nema poslovnih modela, bez obzira na performanse i cijenu. Ono što je bitnije su Gericomovi loši rezultati što se tiče pouzdanosti. Vjerujem da su svi već čuli horror priče o nonstop kvarovima te marke. I da imaju zgodnu osobinu da se uvjek pokvare kad im istekne garancija. Moram odmah napomenuti da su to gluposti, pretjerane i napuhane priče, određeni mit koji je nastao i sad hrani sam sebe sa svakim novim kvarom. Nema laptopa koji se ne može pokvariti bez obzira na marku. I mercedesi se kvare. Ali kao što svi znaju u svakom pretjerivanju ili laži ima i neke istine. A istina je da se Gericom modeli šta se tiče pouzdanosti nalaze u donjem dijelu tog segmenta i da je završna kontrola isto na dnu dopuštenih specifikacija, odnosno ipak je veći rizik u tom pogledu od poznatih brandova. I to je opet u redu ukoliko se taj rizik isplati. Dakle, da li se isplati:
Po mojem mišljenju ne. Cjenovna razlika je premala da bi to opravdalo. Direktni konkurenti Gericom modelima su kućne serije Acera i Fujitsu-Siemensa (Acer Aspire i Fujitsu-Siemens Amilo – to su best-buy kućne serije (odnos uloženo-dobiveno) velikih brandova). Ako direktno uspoređujemo, Gericom u prosjeku uspjeva ponuditi cca 5% nižu cijenu od renomiranih modela. Tih 5% po mojem mišljenju bi trebalo pokrivati cijenu imena (branda), tu definitivno nema mjesta za kompromis sa kvalitetom. Dapače za tu cijenu bi trebao biti kvalitetniji od velikih brandova da bi bio ozbiljan izbor (jer treba uzeti u obzir i deprecijaciju (nitko ne želi kupiti no-name rabljeni laptop sa lošim renomeom). Dakle trenutno ne preporučam, no treba vidjeti kako će se popravljati s vremenom.
2. Barebone proizvođači (MSI, Aopen, NexOC, Končar, Forcebook, Alienware itd.) -ovo je veoma komplicirani segment pa ću samo napomenuti najbitnije stavke; Barebone proizvođača ima u svijetu na desetine, naveo sam samo neke od onih koji se mogu naći u ovom dijelu europe (iako ih i tu ima još). Bitno je napomenuti da većina barebone proizvođača nema nikakve veze sa fizičkom proizvodnjom samih laptopa. Većina ih radi na sljedeći način: Kupe neki od gotovih ili naručenih modela pravih OEM proizvođača (tvornica, većinom s tajvana) kao što su Compal, ASUS, Arima, Clevo itd. te samo u njih dodaju procesor, memoriju, hard disk, wlan modul i ponekad još neki dodatak. Nakon toga na njih još lijepe svoju naljepnicu i VOILA, eto branda laptopa. Na taj način svaka voljna firma može imati svoj brand.