PCFoto digitalni fotoaparati i foto oprema

Foto i Video Oprema => DSLR fotoaparati => Temu započeo: milas Februar 16, 2011, 11:39:33 pre podne

Naslov: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: milas Februar 16, 2011, 11:39:33 pre podne
http://www.petapixel.com/2011/02/11/strange-effect-when-shooting-bass-player-with-a-canon-5d-mark-ii/ (http://www.petapixel.com/2011/02/11/strange-effect-when-shooting-bass-player-with-a-canon-5d-mark-ii/)
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: StORM48 Februar 16, 2011, 01:23:07 posle podne
Bah... opet priučeni likovi talasaju oko stvari poznatih već godinama.
To je efekat koji proizvodi rolling-shutter.

Način na koji CMOS formira sliku, različit je u odnosu na CCD, i zbog toga se taj efekat javlja na DSLR-ovima. Odgovarajućim korekcijama brzine zavesice može da se neutrališe. Ili snimanjem u drugačijem frame-rate-u.

Pozdrav
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: Zoran Rodic Februar 16, 2011, 01:33:40 posle podne
Na stranu tehničko pojašnjenje, uzrok i rešenje ... ali efekat/anomalija je sasvim adekvatan-a trenutku. :)

Da ne pričam kako željno iščekujem dan kada će ovakva svirka gruvati nekom od naših ulica.
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: cronnin Februar 16, 2011, 06:09:45 posle podne
Ako imas stari CRT televizor, mozes da vidis ovaj efekat i golim okom.
Samo ugasi svetlo u sobi i postavi zice izmedju oka i ekrana.
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: milas Februar 16, 2011, 06:12:21 posle podne
Bah... opet priučeni likovi talasaju oko stvari poznatih već godinama.
To je efekat koji proizvodi rolling-shutter.

Način na koji CMOS formira sliku, različit je u odnosu na CCD, i zbog toga se taj efekat javlja na DSLR-ovima. Odgovarajućim korekcijama brzine zavesice može da se neutrališe. Ili snimanjem u drugačijem frame-rate-u.

Pozdrav

Da, da, to sam i mislio. Nego, Storm reci ti nama koja je uloga zatvaraca kod snimanja video snimaka DSLR-ovima ?
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: cronnin Februar 16, 2011, 07:07:13 posle podne
Zavesica valjda sve vreme stoji otvorena.
Aparat ti ne racuna tih zastrasujucih 30fps x 60sec = 1800 okidanja/minutu , jer se zavesica tada ne trosi.

Razlika je u nacinu ocitavanja podataka sa senzora. Otprilike:
CCD je 'coupled charged device' koji ima matricu ispod sebe. Kada se senzor osvetli, svaki pixel registruje odredjenu kolicinu svetla i upisuje podatak u polje ispod sebe. Dok se senzor ponovo osvetljava podaci iz memorijske matrice se ocitavaju i konvertuju u digitalni signal.
CMOS su ti tranzistori. Oni poseduju pojacavac i njemu prikladno kolo za svaku foto-diodu na senzoru. Zbog nemogucnosti jednovremenog ocitavanja podataka sa izlaza svake foto-diode dolazi do tog  efekta jer se podaci ocitavaju linijski (prvi red i njegovih 4000 pixela, pa onda drugi red sa svojih 4000 pixela...)

Efekat se javlja kada horizontalno (levo desno) pomeras kameru  i tada prostor deluje kao da se krivi prostaje zelatinozan.
http://www.youtube.com/watch?v=K9fRDwiwLY8

Ili kada kamera stoji mirno a objekat se brzo krece kroz kadar, dolazi do distorzije predmeta:
http://www.youtube.com/watch?v=17PSgsRlO9Q&playnext=1&list=PLF47D29FD4936EA30
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: StORM48 Februar 16, 2011, 07:08:22 posle podne
@millas
Objasnio sam u većini testova. Znači - ne čitaš testove, a!? Sedi jedan! ;D

Šalim se. Evo kako to funkcioniše - vrlo je slično fotografiji, ali ume da buni. I mene je, pa sam pre nekoliko godina rešio da to malo izbistrim i - uspeo. :)

Zatvarač kod aparata svi znamo šta radi. Kod videa je isto to u pitanju, samo što se zavesica ne pomera fizički (za tim nema potrebe), već se on reguliše elektronski, tako što "pali/gasi" senzor, eksponirajući frejm po frejm.

Svi znamo da se video sastoji od frejmova u sekundi (fps). Dakle, kad zamislimo film koji je snimljen u 30fps, a onda i jednu njegovu sekundu, videćemo da se ona sastoji iz tih 30 sličica, je l. E sad, svaku od tih 30 sličica zamislimo kao običnu fotografiju. Bukvalno tako. Šta dobijamo. Dobijamo 30 fotografija, koje su ekvivalentne pucanju rafala brzinom od 30fps, samo što su sve u niskoj rezoluciji.

Kako je cela sekunda podeljena na 30 delova, odatle sledi da jedan frejm, može da traje najduže trideseti deo sekunde, odnosno 1/30. Znači, trajanje frejma je fiksna veličina, koja zavisi od podešavanja kvaliteta. Ako je video snimljen u 50fps, onda će maksimalno trajanje frejma biti 1/50.

Imajući to u vidu, obrati pažnju na sledeći parametar - ako se prema svakom frejmu odnosimo kao prema običnoj fotografiji, znamo da ga, osim ISO vrednosti i otvora blende, karakteriše i brzina zavesice. E sad, isti taj parametar primenimo na sam frejm, nezavisno od ostatka filma. Iz toga sledi da maksimalna brzina zavesice u filmu utiče na "razmazanost" (motion blur) svakog pojedinačnog frejma. Kada je zavesica brza, onda su svi frejmovi dovoljno zamrznuti, pa slika, kada je tečna, postaje niz veoma oštrih frejmova, koji kada se puste jedan za drugim, proizvode efekat sličan TV kameri (brza zavesica se koristi u živom TV programu - vesti, dokumentarne emisije, većina serija...). Što je zavesica sporija, tj. bliža limitu (limit je, kako sam prethodno napisao, 1/fps filma), to je zamućenje svakog pojedinačnog frejma veće, a time su i prelazi između frejmova mekši. Takvi (spori) frejmovi su, sami za sebe, kao fotografije potpuno neupotrebljivi. Ali, kada se puste tečno, brzinom od najmanje 24fps, deluju glatko i daju onaj filmski "look", koji viđamo u bioskopu i uopšte, na filmovima više kategorije (u tehničkom smislu).

U praksi, kako mi je objašnjeno (hvala Xandros), za sporiju zavesicu se treba držati 1/(fps*2) brzine. Ranije je to pravilo bilo zbog mehaničkih ograničenja filmskih kamera, a danas se to pravilo praktikuje kako zamućenje ne bi napravilo efekat, od koga dolazi do mučnine, već nakon kratkotrajnog gledanja :)

EDIT: Ispravka lapsusa

Pozdrav
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: milas Februar 16, 2011, 07:45:54 posle podne
Aha, razumem, dakle brzina zatvaraca se primenjuje po svakom frejmu. To za motion blur je jasno, pogotovo ako je zatvarac sporiji. Ono sto me je bunilo je to sto mi se ucinilo da mehanicki zatvarac tu igra neku ulogu, a opet vidim da nema logike, jer ne bi mogao postici tu brzinu. Hvala na pojasnjenju...priznajem taj deo o videu nisam bas detaljno pratio u testovima jer ga gotovo i ne koristim ;).
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: cronnin Februar 18, 2011, 02:21:56 pre podne
Storm, a mene zanima jedna glupa stvar koju ne mogu da provalim...

Ako se izabere snimanje videa u 24fps, znaci da je trajanje jednog frejma  1/24sec.
U tih 1/24 sec treba da stane i ekspozicija (shutter speed) i vreme ocitavanja senzora (koje ocigledno nije malo cim se pojavljuje rolling shutter efekat). To znaci da kamera ne bi trebalo da dozvoli ekspoziciju od 1/24 sec vec da ide na neku manju vrednost npr. 1/30. To je OK, jer koliko sam video sporiji 'shutter speed' nije ni u ponudi.

Po toj logici za 24 fps maximalni shutter speed treba da je recimo 1/30 sec.
A za recimo 60 fps ne bi smeo da bude 1/60 vec nesto kraci...1/80 sta ti ja znam.

E sad, sta kazu  kamere koje mogu da snimaju preko 24fps?
Koliki su maximalni 'shutter speeds' za 30fps, 50fps, 60fps?
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: StORM48 Februar 18, 2011, 03:05:37 pre podne
U suštini, nisu limitirani ni sa čim, osim sa samim framerate-om. Zbog nestandardne brzine od 24fps (za skalu na kojoj inače rade aparati), proizvođači su odlučili da početna brzina bude 1/30, s tim da nema gubitaka, jer ta brzina od 1/30 nije sasvim precizna, već postoji "overhead" u čije se okvire uklapa i brzina očitavanja sa senzora.

S toga je, na većim brzinama, 50/60fps, minimalna brzina srazmerna tome, znači 1/50 i 1/60. E sad, pošto ta najminimalnija brzina obično ne daje sasvim dobre rezultate (kako sam pomenuo u prethodnom postu, izaziva mučninu, zbog previše mekane tranzicije među frejmovima), onda eventualna odstupanja i nemaju realnih uticaja, jer će za sve pomenute brzine svejedno biti korišćen zatvarač od (redom) 1/50, 1/60, 1/100 ili 1/125, kao najsporija vizuelno prihvatljiva vrednost.

Tako sam ja to shvatio, čitajući dokumentaciju koja se bavi ovom problematikom.

Pozdrav
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: Zarko Silic Februar 18, 2011, 09:19:02 pre podne
Hm, hm,

a ko je to napisao da se zatvarac ponasa na takav nacin?
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: Bole Februar 18, 2011, 11:52:59 pre podne
Zanimljiva diskusija...
Nista nije toliko komplikovano, ako je snimanje filma u pitanju, samo ako covek zna kako?
A ovaj zna... ;)

http://www.youtube.com/watch?v=TNNqUm_nSXk&feature=channel (http://www.youtube.com/watch?v=TNNqUm_nSXk&feature=channel)
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: StORM48 Februar 18, 2011, 05:15:55 posle podne
a ko je to napisao da se zatvarac ponasa na takav nacin?

?
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: beske Februar 18, 2011, 05:36:13 posle podne
a ko je to napisao da se zatvarac ponasa na takav nacin?

(http://i413.photobucket.com/albums/pp214/beske_67/23.gif)
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: Zoran Rodic Februar 18, 2011, 05:42:45 posle podne
Hm, hm,

a ko je to napisao da se zatvarac ponasa na takav nacin?

Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: cronnin Februar 18, 2011, 05:46:41 posle podne
Da, dobre preporuke  za podesavanje :) YT rules.

Po toj logici trebalo bi se drzati 'shutter speed' 1/50 za 25fps i 1/60t za 30fps.
A onda Storm treba da promeni Xandrosovu jednacinu, umesto podeljeno treba puta (tek sad vidim) :)


Interesantno sto sam nasao na netu - lik koji je izvodio eksperimente sa trigerovanim strobom i 5D kaze da je 'rolling shutter time' (period kasnjenja izmedju pocetka ocitavanja 1-e linije i 1080-e linije) uvek 25ms bez obzira na 'shutter time' i da se razlicitim duzinom ekspozicije moze dobiti samo mutnija ili jasnija (cak do granice neprijatnosti) slika, ali da ce 'skew' iliti izoblicenje biti uvek isto. Znaci predmet kome treba 250ms da protrci kroz kadar ce uvek biti 10% nagnut (ako sme tako da se kaze).

Najbitniji 'shutter speed' detalji slozeni u jedan video. Nice :
 http://vimeo.com/2590318
Naslov: Odg: Strange Effect When Shooting Bass Player with a Canon 5D Mark II
Poruka od: StORM48 Februar 18, 2011, 06:00:25 posle podne
Joj, tek sad vidim da sam formulu pogrešno napis'o (iako sam dao tačne primere brzina). Mada, to je svako mogao da zaključi, pošto sam napisao da brzina ne može biti sporija od 1/fps. :)

Izvinjavam se za zabunu. Ostalo ostaje.

Pozdrav